• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • 3 citaten die jouw leven (en dat van je klant) kunnen veranderen

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Contact maken

    Ik ben gek op inspirerende citaten. Ze hebben het vermogen om in één oogopslag je blik op de wereld te veranderen. En ze laten me onthouden wat echt belangrijk is.

    De citaten die mij het meest raken gaan over contact maken. Contact maken met mezelf EN contact maken met anderen.

    Waarom is die diepgaande connectie zo belangrijk is als je ondernemer bent? Ik durf te stellen dat ondernemerschap in de kern draait om contact maken.

    En ondernemers die dit tot in de puntjes beheersen:

    • Weten veel beter wat de klant nodig heeft, omdat ze zich echt invoelen in de klant en goed naar hun luisteren
    • Zijn een bron van inspiratie voor anderen doordat ze helemaal zichzelf zijn
    • Onderscheiden zich op een authentieke manier; Er is namelijk niemand die op dezelfde manier contact maakt als zij (dit geldt ook voor jou!)
    • Geven vertrouwen en openheid aan de klant
    • Krijgen de klanten die ze het liefst willen, omdat ze alleen maar mensen aantrekken die bij hen passen

    14767217_s

    De 3 pilaren van contact

    Ik heb geleerd dat er 3 pilaren zijn waarop een diepgaande connectie rust. Zie het als een stoel met 3 poten. Als een van de poten wegvalt, valt de stoel om. Hieronder deel ik deze pilaren en begeleid ze door citaten die mij steeds weer inspireren om het contact met mezelf en met anderen te blijven voeden.

     

    Pilaar 1) Leef je passie!

    Om goed contact te kunnen maken is het belangrijk dat je goed in je vel zit. Daarom begint goed contact maken bij jezelf. Daar gaat deze quote van Howard Thurman over:

     

    “Maak je niet druk om wat de wereld nodig heeft. Vraag jezelf af wat jou tot leven brengt en doe dat. Want wat de wereld nodig heeft is mensen die tot leven zijn gekomen. ” –Howard Thurman

     

    Wanneer je zelf doet waar je hart en je passie liggen dan zullen mensen uit zichzelf op je afkomen. Mensen zijn op zoek naar goede voorbeelden, ze willen geïnspireerd worden. En wanneer ze dat zien, dan zijn ze geïntrigeerd. Dat is het begin van het maken van een connectie.

    …Dus leef je passie!

    Pilaar 2) Bepaal het kerngevoel dat je wilt overbrengen

    Connectie gaat om gevoel. Ratio speelt een ondergeschikte rol. Dit is iets dat veel ondernemers nog wel eens willen vergeten. Ze richten zich teveel op het resultaat en vergeten waarvoor ze eigenlijk doen wat ze doen. Maya Angelou zegt het heel mooi:

    “Mensen zullen vergeten wat je zei,
    Ze zullen vergeten wat je deed,
    Maar ze zullen nooit vergeten wat voor gevoel je ze gaf”
    – Maya Angelou –

     …Bepaal dus welk jij gevoel anderen, en speciaal je klanten, wilt meegeven en stel dit centraal in elk contact dat je hebt!

    Pilaar 3) Stel de ander centraal!

    Er zijn 2 mensen nodig om contact te maken. Als je teveel op jezelf gericht bent kom je niet ver. Het is nodig om de ander te begrijpen. Je kent dit voorbeeld vast wel: je bent druk na aan het denken over wat je als volgende wilt zeggen, zodat je niet eens echt luistert naar de ander. En daarom:

    “Pretend that every single person you meet has a sign around his or her neck that says, “Make me feel important.” Not only will you succeed in sales, you will succeed in life.” – Mary Kay Ash

    …Stel de ander dus centraal en laat het resultaat los!

    Wat moet jij doen om echt een connectie te maken met de klant?

    Kijk nog eens naar bovenstaande citaten. Welke spreekt je het meest aan? Hoe kan je dit inzicht toepassen op je eigen onderneming, zodat je makkelijker een connectie maakt met je klant?

    Leestips

    Wil je hier meer over weten en ben je op zoek naar praktische voorbeelden? Lees dan ook eens mijn artikel “de rol van emoties in ondernemerschap” en mijn gratis werkboek “in 3 stappen naar meer droomklanten”.



    Spreekt dit artikel je aan? Meld je nu aan voor mij E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail: *
    Voornaam: *
      * Verplicht
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld



    Jouw reactie op 3 citaten die jouw leven (en dat van je klant) kunnen veranderen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php