• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • 5 fouten die je nooit moet maken tijdens netwerkgesprekken

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Netwerken om je bedrijf  te laten groeien

    Wat vind jij van netwerken? Vind je het leuk en is het iets dat je van nature doet?
    19113306_s

    Of vind je het maar spannend en weet je altijd even goed wat je moet zeggen? Of ben je teleurgesteld in wat het oplevert en verlies je het vertrouwen erin?

    Is dat laatste het geval, dan is het misschien tijd om eens te kijken of je zelf nog iets kunt aanpassen om meer uit je netwerkgesprekken te halen. Het aantal netwerkbijeenkomsten groeit flink de afgelopen jaren. Van speedmeetings en zakendiners tot evenementen en professionele business clubs…de keuze is overvloedig. Dit komt omdat ondernemers steeds meer manieren zoeken om aan klanten te komen en om vruchtbare en inspirerende samenwerkingen aan te gaan. Netwerkenbijeenkomsten zijn – mits goed benut – hier prima geschikt voor.

    Maar als je ook echt resultaat wilt halen uit je netwerkgesprekken is het van belang dat je niet dezelfde fouten maakt die veel andere zelfstandige dienstverleners maken. De fouten waaraan ik me in het verleden ook ‘schuldig’ heb gemaakt.

    Ik wil er graag 5 met je delen. Zodat je voorkomt dat jij ze ook maakt.

    Valkuil 1: Je ziet een netwerkgesprek als verkoopgesprek

    Velen van ons willen graag in een gesprek gelijk ‘scoren’. Spreek je met iemand uit je doelgroep? Dan zou je het liefst meteen willen kijken of je je dienst aan kunt bieden. In een enkel geval kan dit nuttig zijn. Dat is dan een kwestie van aanvoelen. Maar vaker is het hiervoor te snel. Je trouwt immers ook niet na je eerste date, toch?

    Wat moet je dan wel doen? Als je een leuk gesprek hebt gehad en je voelt dat er een ‘klik’ is, zorg dan dat je jullie contact later voortzet. Nodig hem uit voor een nadere kennismaking. Of stel voor om een artikel (het liefst je eigen artikel) door te sturen over het onderwerp dat je hebt besproken. Je kunt ook vragen of de ander het leuk vindt om je nieuwsbrief met tips te ontvangen. Zo kan je gesprekspartner aan je proeven en zien dat hetgeen je biedt echt waardevol is. Voor hem of iemand in zijn netwerk.

    Een goede stelregel is dat iemand minimaal 7 waardevolle contacten met je moet hebben gehad voordat die persoon klant bij je wilt worden. Zie jullie gesprek dan ook dan ook nooit als sprint waarin je zo snel mogelijk je einddoel moet bereiken, maar als beginpunt van een interessante reis.

    Valkuil 2: Netwerken om het netwerken

    Vaak is het een hele stap voor veel zelfstandigen om te gaan netwerken. Op het moment dat je een netwerk of setting hebt gevonden waar je je prettig in voelt kan de neiging zijn om hier in te blijven hangen, zonder kritisch te kijken of deze setting de juiste is voor jou. Stel je bij het zoeken van een netwerk of bijeenkomst daarom de volgende vragen:

    • Is mijn doelgroep voldoende vertegenwoordigd?
    • Staan mensen in het netwerk in contact met mijn doelgroep?
    • Biedt samenwerking met de deelnemers interessante mogelijkheden om mijn doelgroep makkelijker te bereiken en meer waarde te bieden?

    Als je antwoord op alle vragen ‘nee’ is, dan is het wellicht tijd om verder te zoeken. Je kan dan blijven voor de gezelligheid, daar is niks op tegen. Maar de kans dat het ook echt iets toevoegt aan je onderneming is zeer klein.

    Valkuil 3: Veel aan het woord zijn

    Vooral als je erg enthousiast bent over je dienst kan het zijn dat je veel aan het woord bent. Zo kan je immers precies uitleggen wat je doet. Maar heb je dan ook echt contact gemaakt?

    De grootste waarde die je kan bieden is om goed te luisteren en geïnteresseerde en prikkelende vragen te stellen. Je gesprekspartner vindt het heerlijk om zich gehoord te voelen en door je vragen gaat hij op een andere manier naar zijn situatie kijken. Dit is ook een prima manier om aansluiting te vinden met de andere persoon. Want hoe weet je anders zeker dat jij de aangewezen persoon bent om te helpen?

    Probeer je eens alleen maar te richten op het stellen van vragen. Beantwoord eventuele vragen van je gesprekspartner kort en krachtig en ga daarna terug naar zijn verhaal. Je zult verbaasd zijn over welk effect dit heeft op de positieve energie van het gesprek.

    Valkuil 4: Vervallen in algemeenheden

    Als de ander ons vraagt wat we doen, zijn we al snel geneigd om het zo algemeen mogelijk te houden. Waarom? Om maar niets uit te sluiten en die mogelijke opdracht maar niet mis te lopen. Daarom zeggen we dingen als: “ik ben coach op gebied van persoonlijke ontwikkeling” of “ik ben adviseur op strategisch niveau en procesverbetering” of “ik ben communicatietrainer”. Het effect is dat de ander ons niet gaat onthouden.

    Er zijn namelijk ontelbaar veel anderen die zichzelf ook zo presenteren. En wat onderscheidt jou van hen? Wees daarom zo specifiek mogelijk. Geef een voorbeeld van een geweldig resultaat dat je voor een klant hebt bereikt. Geef aan welke problemen jij als expert oplost voor je klanten.

    Wees ook duidelijk WIE jouw klanten zijn. Misschien herkent de ander zichzelf of iemand uit zijn netwerk hierin. En dan heb je een interessant aanknopingspunt voor het vervolg.

    Je gesprekspartner moet weg lopen met een concreet plaatje in zijn hoofd met welke oplossingen (resultaten!) je biedt en wie je helpt. Zo zal je langer blijven hangen en meer kans hebben op een interessant contact…en misschien wel een klant!

    Valkuil 5: Teveel richten op je eigen agenda

    Het is goed om te beseffen dat niet iedereen die je spreekt een potentiële klant of partner is. Maar die persoon heeft wel een flink netwerk achter zich, waar je nu ook mee in contact staat. Schrijf daarom nooit te snel iemand af als interessant contact. Richt je liever op wat je voor de ander kan betekenen. Zo maak je het leuk voor iedereen.

    Als je naar een bijeenkomst gaat met de gedachte: “ik moet hier klanten uit halen”, dan gaat het meestal niet lukken. Maar als je de gedachte hebt: “we gaan elkaar helpen met onze bedrijven”, dan creëer je een sfeer van delen. Dit is leuk en je zult zien dat het op een of andere manier weer terugkomt.

    In een volgend artikel zal ik dieper ingaan op de psychologie van het delen en van het succesvol ondernemen. Want ondernemen is meer dan alleen vaardigheden en een goed aanbod hebben. Een goede ‘mindset’ is onmisbaar in het opbouwen van een succesvol bedrijf met continue groei!



    Spreekt dit artikel je aan? Meld je nu aan voor mij E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail: *
    Voornaam: *
      * Verplicht
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld

     



    Jouw reactie op 5 fouten die je nooit moet maken tijdens netwerkgesprekken

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php