• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Welk type netwerker ben jij? 5 onmisbare tips om resultaat uit je netwerkgesprekken te halen

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Hoe voorkom je pijnlijke situaties tijdens een netwerkbijeenkomst?

    image001a

    Herken je het volgende ‘pijnlijke’ tafereel tijdens een netwerkbijeenkomst?

    Persoon A: Wat doe je?

    Persoon B: Ik ben adviseur.

    Persoon A: Oh interessant. Waarin?

    Persoon B: Dat is heel breed, maar met name in organisatie ontwikkeling.

    Persoon A: Oh, en voor wie doe je dat dan?

    Persoon B: Voor verschillende typen bedrijven. Ik wil me niet echt beperken tot één doelgroep. Mijn vaardigheden zijn breed toepasbaar. (lang verhaal over ingewikkelde methodes zoals Six Sigma en NLP)

    Persoon A: Oh…

    Lange stilte…

    Persoon B: En wat doe jij?

    Persoon A: Ik ben ook adviseur…

    Persoon B: Oh…

    Ik kom graag bij netwerkbijeenkomsten. En het valt me steeds op dat, net als in dit voorbeeld, maar weinig ondernemers goed uit kunnen leggen wat ze te bieden hebben.  Vaak komen ze zonder een duidelijk vooropgezet plan en hopen voor het beste. Ik vind dit zo zonde van hun kostbare tijd en energie.

    Zeg eens eerlijk. Zal jij het verhaal van deze adviseur later nog herinneren? Waarschijnlijk niet. Het is veel te breed en bevat veel vage termen.

    En het trieste is, deze persoon is waarschijnlijk een kei in zijn vak, net als jij! Waarom gaat dit soort gesprekken dan zo vaak mis? Dit heeft te maken met de voorbereiding, maar ook met welke voorkeursstijl je hebt als netwerker.

    Welk type netwerker ben jij?

    Stel jezelf eens de vraag welk type ‘netwerker’ jij bent:

    Type A Netwerker: Je probeert gericht alleen die klanten aan te trekken die jij het best kunt helpen met hun problemen. Je praat vooral over de oplossingen die je kunt bieden. Je weet dat het beter is om met scherp te schieten dan met hagel.

    Type B Netwerker: Je houdt het graag zo breed mogelijk. Je wilt je opties open houden en praat meer over je vaardigheden en specialismen dan over concrete oplossingen voor specifieke klanten. Je wijst erop dat je op veel gebieden inzetbaar bent. Je weet immers nooit uit welke hoek een klant komt.

    Herken je jezelf in netwerker A…mooi, je bent goed op weg! Misschien heb je nog wat aan onderstaande tips om je aanpak bij te schaven.

    Zie je meer in netwerker B, dan kan het zijn dat je je teveel aanpast aan de grillen van de ander, zoals een potentiële klant of een netwerkcontact. Ik noem dit ook wel het matching-syndroom, het continu aanpassen van je eigen profiel aan een directe behoefte.

    Heel veel zelfstandigen zijn bang om kansen mis te lopen. Met als effect dat de gesprekspartner hen niet zal onthouden. Netwerken werkt zo niet. Je hebt maar heel weinig tijd om een onuitwisbare indruk achter te laten. Dit doe je niet door te zeggen dat je alles levert voor iedereen. De concurrentie is daar simpelweg te groot voor.

    5 onmisbare tips om meer uit je netwerkgesprekken te halen

    Dus wat is wel slim om te doen? Hieronder geef ik je 5 direct toepasbare tips die je helpen op een ontspannen wijze meer resultaat uit je gesprekken te halen, zodat jij meer een type A netwerker wordt.

    1. Vergeet je stokpaardjes en richt je op de oplossing

    Het is vaak heel aantrekkelijk om over je specialismen en aanpak te praten. Je hoort ze dagelijks: NLP, WordPress, Lean, Acrobat Reader, SEO, of zelfs het meer algemene coaching, ontwerp of advies. Het is logisch dat je hier enthousiast over bent, maar ik zeg het maar direct: Dit is niet waar klanten naar op zoek zijn! Zij zoeken namelijk een oplossing voor hun probleem.

    Deel daarom je oplossingen en laat je proces, technieken en aanpak achterwege.

    Zeg nou zelf, het is toch sterker om te zeggen: “ik help mensen om hun ideale gewicht te bereiken binnen 9 maanden“ dan “ik ben gewichtsconsulent en lever een combinatie van voedingsadvies en personal coaching”.

    2. Geef duidelijk aan wie je doelgroep is

    Wanneer je een duidelijke doelgroep hebt ben je veel meer onderscheidend en zullen mensen je makkelijker onthouden. Stel dat de gewichtsconsulent hierboven zich richt op moeders met zeer jonge kindjes: “Ik help moeders met kinderen van 0-4 jaar, hun ideale gewicht te bereiken binnen 9 maanden, terwijl ze tegelijkertijd meer energie hebben om voor hun gezin te zorgen.” Merk je hoe sterk dat is? Iedereen weet dat de eerste 4 levensjaren van een kind volledig de aandacht vraagt van de ouders. Zou je aan deze consulent denken wanneer je een vrouw tegenkomt met dit specifieke probleem? Weet je misschien al iemand in je omgeving die er gebruik van kan maken? Lees ook mijn eerder artikel over ‘hoe je als zelfstandige je product onderscheidend maakt’.

    Als het kiezen van één doelgroep nog een stap te ver is voor je, probeer dan eens verschillende voor jouw relevante doelgroepen uit. Of noem voorbeelden. Kijk hoe daarop wordt gereageerd. Oefen je boodschap meerdere malen voor jezelf en zeg dit met overtuiging. Houd het kort en krachtig.

    3. Durf te vragen!

    Wees duidelijk in waarom je netwerkt. Heb je bijvoorbeeld een rustige periode of zit je om opdrachten verlegen, vraag de ander of ze nog klanten voor je weten.

    Wees niet bang om te netwerken. Velen van ons hebben een zelfde soort periode of ervaring meegemaakt. Je bent niet alleen! Vraag ook gerust hoe anderen aan hun opdrachten komen.

    4. Doe je best om de ander te helpen

    Dit maakt netwerken een stuk leuker. Netwerken gaat om wederkerigheid. Helpen van anderen geeft voldoening. En als jij anderen helpt zullen ze jou ook beter onthouden en jou ook graag willen helpen. Verwijs ze bijvoorbeeld door naar mensen in jouw netwerk, zoals een tekstschrijver of grafisch ontwerper.

    5. Doe aan follow up

    Als je een interessant contact hebt gelegd, maak dan vervolgafspraken en volg deze zo snel mogelijk op. Zonder follow up is je investering in netwerken zinloos.

    Als je deze tips opvolgt zal je merken dat je meer plezier krijgt in het netwerken en dat je er ook veel meer uithaalt.

    Probeer deze tips eens uit in je volgende bijeenkomst, en vertel me hieronder hoe ze zijn uitgepakt!

    **

     



    Wil je vaker mijn artikelen ontvangen? Meld je nu aan voor mijn E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail: *
    Voornaam: *
      * Verplicht
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld



    Jouw reactie op Welk type netwerker ben jij? 5 onmisbare tips om resultaat uit je netwerkgesprekken te halen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php