• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Bescheiden en toch verkopen, kan dat wel?

    Geschreven door Harry Stoffelen

     

    Ik was enorm onder de indruk van haar aanbod en haar expertise.

    Haar programma voor ‘moeilijk opvoedbare kinderen’ zou het hele schoolsysteem op zijn kop zetten.  Hun leven zou nooit meer hetzelfde zijn.

    Daar moeten de scholen toch voor in de rij staan?

    Niet dus.

    Okay, maar de ouders dan toch zeker wel? Kijk eens naar het potentiële geluk van die kids. Naar hun nieuwe toekomstperspectief.

    Nope.

    Echt niet?

    Nou ja, er zijn wel leads. Maar die lopen nergens op uit.

    Hoe komt dat?

    Tja, ik ben niet zo verkoperig. En marketing is ook niet echt mijn ding. Gewoon te bescheiden denk ik.

    En toch heb je voor het ondernemerschap gekozen waar verkopen toch een belangrijk dingetje is?

    Ja, omdat ik echt niet anders kan. Ik weet gewoon dat mijn oplossing zo enorm waardevol is.

    Precies! Dus hoe gaan we ervoor zorgen dat je klant het ook te weten komt?

     

    shy

    Waarom is het toch zo lastig om uit die schaduw te komen?

    Als ondernemer moet je soms met je billen bloot. En dat is verdomd spannend.

    Vooral als je bedrijf of je dienst ‘je kindje’ is. Dat maakt je heel erg kwetsbaar voor kritiek en tegenslag.

    Het spannendste moment is wanneer we ons idee naar buiten brengen.

    Dan komen ineens die stemmetjes naar boven:

    • Wat als ze me stom vinden?
    • Ik wil niet te verkoperig overkomen
    • Wie ben ik nou eigenlijk?
    • Ik ben van nature geen schreeuwer
    • Is mijn aanbod eigenlijk wel goed genoeg?

    Of, zoals het voorbeeld van bovenstaande klant: “Het is zo belangrijk…ik zou hier eigenlijk geen geld voor moeten vragen.”

    Zit de kunst van het verkopen in je karakter?

    Ja en nee.

    Sommige ondernemers hebben minder moeite om zichzelf te laten horen. Dat is gewoon wie ze zijn.

    En andere ondernemers luisteren liever dan dat ze over zichzelf praten.

    Betekent dit dat verkopen voor de ene groep makkelijker is dan voor de ander?

    Niet per sé…

    Als je mijn 6 ondernemerstypes een beetje kent, dan weet je dat ieder type zijn eigen valkuilen heeft. En daaraan ten grondslag ligt angst, zelfsabotage of een té ver doorgeslagen kwaliteit.

    Belangrijke PS: In mijn ervaring is het type dat het meeste moeite heeft met verkopen (de idealist) degene die zich ontwikkelen tot de beste verkopers. Ik zie dat mag dat keer op keer van dichtbij ervaren.

    En geloof één ding…voor iedereen is het spannend om zijn kop (nee kindje!) boven het maaiveld uit te steken.

    24867070_s

    En nu dat licht in stappen

    Voor alle ondernemers…bescheiden of niet….verandert het spel compleet met één inzicht.

    Er is namelijk één ding dat ons meer motiveert dan al onze angsten bij elkaar.

    En dat is je missie.

    Sta daarom nog eens een keer heel goed stil bij waarvoor je het uiteindelijk allemaal doet.

    Ga terug naar je missie. En bedenk dan wat het je kost om deze missie niet te kunnen realiseren.

    Wat laat je varen als je je door je zogenaamde beperkingen laat tegenhouden?

    Word de beste versie van jezelf

    Voor de onderneemster uit het voorbeeld veranderde het spel volledig met één simpele vraag:

    “Hoeveel ‘moeilijk lerende kinderen’ worden een beter leven ontzegd met elke dag dat je niks verkoopt?”

    Au, dat voelde niet fijn.

    Natuurlijk vroeg ik dit echt niet om haar een slecht gevoel te geven.

    Waarom dan wel?

    Ik weet dat er een ongelofelijke kracht zit in iedereen. Ik zie het als mijn missie om dat bij anderen naar boven te halen.

    En die ene vraag bracht haar in contact met een ander deel van haarzelf.

    Het deel dat wil vechten voor een beter doel. Waarvoor geen drempel te hoog is.

    Daar zit de beste versie van haar…haar beste ‘IK’

    Want ze doet het niet voor het geld…ze doet het voor die kids.

    Dat ene inzicht heeft haar verkoop vuurtje flink aangewakkerd. Nu is het aan haar om het vuurtje brandende te houden.

    En nu jij: wat is jouw ‘beste IK’?



    Wil je vaker mijn artikelen ontvangen? Meld je nu aan voor mijn E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail: *
    Voornaam: *
      * Verplicht
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld



    Jouw reactie op Bescheiden en toch verkopen, kan dat wel?

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php