• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Creëer in 3 stappen je eigen unieke methode

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Toen ik jaren geleden voor mezelf begon wist ik het helemaal: ik ging de markt veroveren als trainer.11237842_s

    Het klinkt nu misschien wat onnozel, maar ik had zoveel inzichten en ervaring opgedaan dat ik gewoon wist dat ik een verschil kon maken.

    Mijn eerste stap was ook duidelijk: ik ging mijn eigen methode ontwikkelen. Een eigen systeem waarmee ik mijn klanten naar succes zou leiden.

    Als ik terugkijk was dat helemaal niet zo’n slecht idee. Want nu besef ik des te meer dat zo’n methode:

    –          dé manier is om je expertstatus uit te bouwen

    –          voorspelbaarheid biedt, omdat het leidt tot een duidelijk resultaat

    –          je impact enorm verhoogt, doordat je ontzettend veel waarde biedt aan je klant

    –          ongelooflijk veel vertrouwen schept bij je klant

    En welke klant wil dat nou niet?

    Dus hup, ik pakte al mijn aantekeningen, boeken en oud opleidingsmateriaal uit de kast en ging aan de slag. Dagen schrijven en brainstormen. Het ene idee na het andere idee popte op.

    Maar niks bleef plakken. En al snel zette ik mijn grootse ideeën op een laag pitje.

    In de afgelopen jaren heb ik veel geleerd over waarom het me toen niet is gelukt.

    Ik wil met jou die lessen delen. Dit doe ik aan de hand van de stappen die ik sindsdien geleerd heb om WEL een succesvolle methode te ontwikkelen.

    Stap 1: Bepaal voor wie je methode precies is bedoeld

    Ik wilde het liefst zoveel mogelijk verschillende mensen helpen. Moeders, ondernemers, managers, professionals, mensen met loopbaanvraagstukken. Noem maar op.

    Nu weet ik dat ‘mensen’ geen doelgroep is, het is niet herkenbaar genoeg. En het is verdomd lastig om met één methode iedereen te helpen.

    Dus wat krijg je dan? Vlees noch vis.

    Het eerste wat ik de ‘Harry van toen’ zou meegeven is: kies een doelgroep. Voor wie is je methode precies bedoeld?

    Na veel wikken en wegen was ik dan waarschijnlijk uitgekomen bij talentvolle jonge managers, omdat ik daar toen het meest mee had.

    Kan je je voorstellen dat dit veel beter te behappen is? Talentvolle jonge managers hebben veel meer specifieke problemen gemeenschappelijk dan ‘mensen’. En het is ontzettend aantrekkelijk om voor die problemen een oplossing te bieden.

    Sta nu eens stil bij deze vragen: wie heeft er met name profijt van jouw diensten? Wie kan je het beste helpen? Voor wie is het probleem dat je oplost het grootst? ….wees zo specifiek mogelijk!

    Dit is de eerste stap in het ontwikkelen van je succesvolle methode waarmee je superdienstverlening kan bieden.

    Stap 2: Schrijf op welke stappen je klant moet nemen om het resultaat te bereiken

    Als ik kijk naar mijn missie destijds was dit om ‘de kwaliteit van het leven’ voor mensen te verbeteren door hen ‘hun volle potentieel te laten benutten’.

    Hoe nobel dat ook is, dat is absoluut niet specifiek genoeg. Want wat is het verschil dan met bijvoorbeeld een personal trainer of een onderwijzer?

    Het resultaat moet veel duidelijker en specifieker. Want zonder duidelijk resultaat mag je eigenlijk niet spreken over een methode.

    Met dat inzicht was ik destijds waarschijnlijk gekomen op:

    “Mijn methode helpt talentvolle jonge managers (doelgroep) die moeite hebben met het aansturen van kritische professionals om aantoonbaar de resultaten van hun team te verhogen (resultaat).”

    Bedenk nu eens voor jezelf: Wat is een resultaat dat jij steeds weer biedt? Hoe kan je dat resultaat specifiek maken?

    Als je dit helder hebt is het tijd voor de 3e stap…

    Stap 3: beschrijf de stappen die je klant moet nemen

    Nu ben je klaar om je methode te ontwikkelen. Belangrijk is dat je dit zoveel mogelijk vanuit het oogpunt van je klant doet. Wat heeft je klant nodig om zijn resultaat te bereiken?

    De makkelijkste manier is om de methode op te schrijven in de vorm van een stappenplan. Elke stap die je neemt moet bijdragen aan het resultaat voor de klant. Dit vergt flink wat puzzelwerk.

    Het geheim is om alles wat jij voor vanzelfsprekend neemt op te schrijven. Want is iets voor jou de normaalste zaak van de wereld? Grote kans dat dit is wat jou onderscheid van anderen. We zijn vaak blind voor onze beste kwaliteiten.

    Verder helpt het je enorm om vanuit een visie te werken. Wat denk je dat absoluut de belangrijkste voorwaarde is voor het bereiken van het resultaat? Plaats dit centraal in je methode!

    In mijn situatie zouden de persoonlijke drijfveren en talenten van de jonge managers centraal staan, omdat ze daar veel kracht uit zouden putten om goede leiders te zijn. Dit zou dan ook het fundament zijn en absoluut een aparte stap vormen in mijn methode.

    Gebruik maximaal 7 stappen. Dit houdt het overzichtelijk en dwingt je om keuzes te maken en scherp te zijn. De laatste stap is het resultaat!

    Neem deze tijd nu om eens stil te staan bij wat jou uniek maakt. Wat is jouw unieke aanpak om je klant te helpen? Hoe help je hem keer op keer naar een goed resultaat?

    Bonusstap: kijk bij elke stap hoe je nog meer waarde kan toevoegen

    Nu je een schets van je methode hebt heb je ineens ook een geweldig overzicht om te onderzoeken waar je nog meer waarde kan toevoegen.

    Onthoud, de basis van goed ondernemerschap is ontzettend veel waarde toevoegen. Meer nog dan anderen in jouw vakgebied.

    Kijk nu eens terug naar de stappen in je methode. Is er een stap die de klant nu nog helemaal alleen doet en kan jij hem daarbij helpen, als een soort coach? Of misschien is er wel een stap waarbij de klant helemaal niet betrokken is. Hoe zou het zijn om je klant daar onderdeel van te laten zijn? Zou dit de waarde verhogen? Zou dit de klant het gevoel geven dat hij meer controle heeft over zijn eigen resultaat?

    Zo zijn er ontelbaar veel manieren om meer waarde te bieden aan je klant. Wees dus creatief!

    Gebruik je eigen methode als een basis waar je steeds weer naar terug komt en die je regelmatig aanscherpt. Dit is een geweldige stap naar het bieden van superdienstverlening en het verhogen van je zichtbaarheid.



    Spreekt dit artikel je aan? Meld je nu aan voor mij E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail: *
    Voornaam: *
      * Verplicht
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld



    Jouw reactie op Creëer in 3 stappen je eigen unieke methode

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php