• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Hoe je de juiste gevoelens oproept bij je klant

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Een bijzondere klantervaring

    Ondernemen is emotie. Daar werd ik laatst weer eens aan herinnerd in een gesprek met een van mijn klanten. Er gebeurde iets in dit gesprek wat me onverwachts diep raakte. Om dit goed te kunnen uitleggen neem ik je kort mee terug in de tijd.

    31203592_s

    Toen ik met mijn nieuwe bedrijf begon had ik nog maar een vaag idee. Nou ja eerder een richting die ik uit wilde. Ik wist dat ik af wilde van het uurtje-factuurtje concept waarbinnen ik al jaren werkte. Ik wilde iets nieuws…een verschil maken…echt ondernemen.

    En dan komen de vragen. Wat dan? En voor wie? En hoe?

    Het kantelpunt kwam in een gesprek met een Amerikaanse coach. Zij liet me een andere invalshoek zien. Zij vroeg mij wat ik wilde betekenen, waar ik anderen mee wilde helpen. Na diep graven kwam ik op het volgende:

    “Ik wil nieuwe deuren openen voor mensen die alles uit zichzelf willen halen”

    Deze zin gaf me veel energie, maar zorgde ook voor lichte frustratie. Voor mij zat er een wereld van (mooie) betekenis achter, maar hoe ging ik dit ooit vertalen in aantrekkelijke oplossingen zodat het ook klanten zou aantrekken? Ondanks deze reserves besloot ik op deze weg verder te gaan.

    De periode daarna bleven bij mij die woorden resoneren: “hoe kan ik deuren openen voor anderen?” Stap voor stap ben ik dit verder gaan invullen.

    Die tocht heeft me hier gebracht, bij deze blog en de klanten die ik vandaag de dag mag helpen. Ik weet veel beter wat ik te bieden heb en voor wie, namelijk voor de zelfstandig ondernemers net als ik.

    Ik  had al een tijdje niet meer stil gestaan bij dat gesprek met mijn Amerikaanse coach. Tot ik laatst een sessie had met een klant. Midden in deze sessie werd het even stil, keek de klant me aan en zei: “Weet je wat ik zo mooi vind? Je laat me zien wat echt mogelijk is… Je opent nieuwe deuren voor me.” Wow!

    Dit was totaal onverwacht en bracht me meteen terug naar het begin van mijn reis. De reden dat het me zo raakte is omdat ik besefte dat ik mijn klanten een bepaald gevoel wil bieden. Een gevoel van vrijheid, vertrouwen en hoop. Ik geloof dat dit is wat elke gepassioneerde ondernemer diep van binnen wil: een onuitwisbaar gevoel nalaten bij zijn klant.

    Mensen zullen vergeten wat je zei,
    Ze zullen vergeten wat je deed,
    Maar ze zullen nooit vergeten wat voor gevoel je ze gaf
    –  Maya Angelou –

    Bepaal welk gevoel JIJ je klant wilt geven

    Dit is hoe jouw klant je gaat herinneren. Neem daarom eens de tijd om na te gaan welk gevoel jij je klant wil meegeven. Hoe helderder je dit voor jezelf hebt, hoe makkelijker het voor je wordt om dat te bereiken.

    Een makkelijke oefening is de volgende. Neem een moment om je dagelijkse leven onder de loep te nemen. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:

    –          Wat wil ik  de mensen om me heen meegeven?

    –          Wat is een gevoel dat ik wil achter laten bij anderen?

    –          Vraag vervolgens ook gerust aan anderen welk gevoel je bij hun oproept.

    Heb je een antwoord kunnen gegeven op bovenstaande vragen?

    Kijk dan nu naar je onderneming en vertaal dit naar je klanten. Wat wil je voor je klanten? Let hierbij op dat het jouw woorden zijn. Geloof me, je weet echt wanneer het klopt. Je voelt het in elke vezel!

    Zorg ervoor dat dat gevoel in elk klantcontact doorklinkt

    Laat die specifieke woorden gerust enige tijd inzinken en schaaf het eventueel bij. Wanneer je dit voor jezelf helder hebt zal je merken dat je veel meer richting in je onderneming krijgt en veel dichter bij jezelf blijft. Een onmisbare stap om een florerend bedrijf te bouwen met wat je het liefst doet.

    Schrijf het voor jezelf op: “In elk contact bied ik mijn klanten …(vul in bijv.: rust, vrijheid, plezier). Hier sta ik voor en streef ik naar.”

    Welk gevoel wil jij je klanten meegeven? Komt dit voor jou voldoende terug in de contacten die je hebt? Zijn er dingen die je moet laten omdat die niet bijdragen aan, of misschien wel strijdig zijn met, dit gevoel?

    Deel vooral je reactie hieronder.

    Wil je meer emotie en bezieling in je bedrijf? Kijk eens of de workshop “ondernemen vanuit je tenen” iets is voor jou.



    Wil je vaker mijn artikelen ontvangen? Meld je nu aan voor mijn E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail: *
    Voornaam: *
      * Verplicht
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld



    Jouw reactie op Hoe je de juiste gevoelens oproept bij je klant

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php