• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Geen passie en toch resultaten boeken?

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Kind_astronaut

    Vele jaren terug schreef ik mijn eerste gratis ebook.

    Over het bouwen van een succesvol bedrijf rondom je passie.

    Ik gebruik het woord niet zo vaak meer, maar passie is altijd een belangrijke leidraad voor mij geweest in het helpen van ondernemers.

    Toch zie ik steeds vaker dat ‘passie’ voor velen een bron is van problemen.

    Tijd dus voor een update…passie en ondernemen 2.0 🙂

    Passie is geen toverdrank (net zo min als je ‘missie’ en ‘grote waarom’)

    Voor mij is passie nooit een doel op zich geweest. Het is simpelweg een hulpmiddel om je bedrijf te bouwen rondom wie je bent. En dan wel de leukste, vrolijkste, krachtigste versie van jou. 

    Maar helaas heeft passie een slechte naam gekregen.

    De ellende begint – volgens mij – hier: Veel mensen zien passie als een ding.

    Heb je ‘dat ding’ (je passie) niet? Dan voel je je rot en kom je niet in beweging.

    Heb je het wel? Dan gebeurt er iets magisch. Je hoeft je nooit meer rot te voelen en je gaat moeiteloos door je angsten en blokkades heen.

    Teveel ondernemers zien passie als toverdrankje dat magisch leidt naar geluk, voldoening en héél veel klanten.

    En dat is de kern van het probleem.

    Toverdrankje

    Kijk maar eens naar deze veelvoorkomende uitspraken van ondernemers en vervang passie door ‘toverdrankje’:

    • Help, ik ben mijn passie kwijt en nu kom ik niet meer in beweging (help, ik ben mijn toverdrankje kwijt en nu kom ik niet meer in beweging)
    • Help, ik weet niet wat mijn passie is (help, ik weet niet waar mijn toverdrankje is)
    • Help, ik weet wat mijn passie is, maar het wordt bedolven onder al die angsten (help, mijn toverdrankje ligt onder allemaal hele zware dingen)

    Wat hier gebeurt is dat passie je macht wegneemt. Waar het je kracht moet geven, maakt het je juist passief en gefrustreerd. En als je niet oppast blijf je daarin hangen. Soms met desastreuze gevolgen voor je bedrijf. Want als jij niks doet dan komen die klanten echt niet vanzelf.

    Maar gelukkig is passie géén ding en speelt het al helemaal geen verstoppertje.

    Gebruik je emoties om in actie te komen

    Kijk, passie is in de kern gewoon een aanjager voor superproductief gedrag. Een katalysator om te doen wat je als ondernemer moet doen. Op jouw allerbeste manier.

    Bijna elke emotie kan als aanjager dienen. Speelsheid, creativiteit, vertrouwen, noem maar op. Zelfs boosheid of verdriet…mits je deze vóór je laat werken.

    De enige regel is: JIJ moet je er goed bij voelen en ervan in actie komen.

    Een voorbeeld:

    Lisanne vindt het eng om haar netwerk te bellen en mensen voor haar workshop uit te nodigen. Alleen bij die gedachte al steken haar saboteurs de kop op. Ze wil dit veranderen, want het zit haar ondernemerschap en succes in de weg.

    We zoeken een nuttig alternatief voor haar angstgevoel. En wat blijkt…zodra ze de denkt aan de pijn van haar klanten (vrouwelijke managers met burn-out) gaat ze meteen in de actiestand.

    Lisanne denkt aan het schaamtegevoel van haar klanten tegenover van hun mannelijke collega’s. Die gedachte maakt haar boos. Maar nog belangrijker, ze zet die boosheid om in een positieve emotie: strijdbaarheid.

    En dan voelt ze ineens dat ze MOET bellen.

    Strijdbaarheid (voor haar klanten) is voor Lisanne een enorme aanjager. Je zou het haar passie kunnen noemen.

    Maar…en dit is belangrijk…Lisanne heeft veel meer van die aanjagers.

    Zo gebruikt ze speelsheid om haar trainingen energiek en leerzaam te maken en nieuwsgierigheid om diepere verbindingen aan te gaan tijdens netwerkevents.

    Met alleen strijdbaarheid zou ze er niet komen. Dat zou haar uiteindelijk uitputten. Haar ‘toverdrankje’ zou dan snel uitwerken.

    In plaats daarvan weet ze precies met welke emotie ze contact moet maken in welke situatie.

    Hoe meer emoties (aanjagers) je kunt oproepen, hoe steviger je aan het stuur komt van je bedrijf.

    Dit is een essentieel onderdeel van het ontwikkelen van je persoonlijke gebruiksaanwijzing.

    Je hoeft je niet rot te voelen

    Zit je vast? Ben je angstig op zoek bent naar je passie of grote waarom?

    STOP

    Ga je eerst maar weer goed voelen. Je hoeft je namelijk niet rot te voelen (ook al voelt dat soms wel zo). Door je focus te verleggen gaat je gevoel mee.

    In 5 stappen naar een goed gevoel

    Volg deze stappen om een productieve emotie op te roepen:

    Stap1: Denk aan een situatie waar je tegenop ziet

    Dit kan bijvoorbeeld een moeilijk gesprek zijn of een taak die je al een tijdje uitstelt.

    Stap 2: Welk gevoel wil je hebben zodra de situatie zich voordoet?

    Zie het zo: je hebt een waaier met emoties. Je pakt de emotie die jou het meest helpt in een bepaalde situatie.

    Misschien wil je je wat luchtiger voelen bij het schrijven van je nieuwsbrieven, in plaats van altijd maar zo serieus.

    Of je wilt meer vastberaden zijn bij het doen van belangrijke acties die je keer op keer uitstelt.

    Stap 3: Stel dat je dat gevoel zou ervaren, waar zou je aandacht dan op gericht zijn?

    Wat zou je denken? Wat zou je zien? Wat zou je voelen? Wat zou je zeggen?

    Stap 4: Zie nu levendig voor je hoe jij de situatie ingaat met dit gevoel.

    Voel hoe goed je je voelt en zie hoe je de juiste dingen doet. Zelfs als er dingen fout gaan zie je hoe je daar met je positieve gevoel mee dealt.

    Stap 5: Roep dit gevoel op vlak voordat je de situatie komt

    Stap met dit gevoel de situatie in. Precies zoals je het bij stap 4 hebt gevisualiseerd.

    Oefen met het oproepen van goede gevoelens…zonder reden

    Het is belangrijk om je brein te laten wennen aan het oproepen van goede gevoelens. Dus maak elke dag contact met je positieve gevoelens.

    Denk bijvoorbeeld aan hoe je mensen kunt helpen. Denk aan hoeveel je van je vak houdt. Denk aan de mooie relaties die je hebt. Maak een wandeling en wees dankbaar voor de schoonheid van de natuur.

    Oefen jezelf hierin en ervaar je dat je steeds meer grip krijgt op je gevoelens en je acties.

    De volgende stap: klanten meekrijgen in je positieve gevoelens

    Als jij je goed voelt wil dat nog niet zeggen dat klanten automatisch je diensten gaan kopen. Maar het is wel een goede eerste stap.

    Het laatste artikel in deze 5-delige serie gaat over het herkennen van aanjagers bij je klanten, zodat zij in actie komen en met jou in zee gaan.

    Ik ben benieuwd: Wat doe jij om een goed gevoel op te roepen in lastige situaties? Heb jij daar shortcuts voor of ga je daar op een totaal andere manier mee om? Ik hoor het graag, dus deel het vooral hieronder!

    Omdat je goed voelen zo belangrijk is heb ik er speciaal een dag voor georganiseerd!

    Jezelf goed voelen in je bedrijf hangt af van 3 punten:

    1. Aantrekkelijke resultaten zoals een goed inkomen en veel blije en goedbetalende klanten
    2. Je kracht om de juiste dingen te doen en daar jezelf effectief in aansturen
    3. De mate waarin je volledig jezelf kan zijn in alles wat je doet; dus ook in je marketing en verkoop

    Het is moeilijk om deze punten alleen en tegelijkertijd op te pakken. Daarom organiseer ik enkele inspiratiedagen.

    Daarin ga je alle voorwaarden invullen en een actieplan maken om je vanaf nu goed te voelen in alles wat je doet. Met de resultaten van een gezond bedrijf!

    Heb je behoefte aan persoonlijke coaching en training van mij. En wil je samen met een exclusieve groep gemotiveerde ondernemers aan de slag met deze 3 essentiële punten? Klik dan op de knop hieronder voor meer informatie.

    Kom naar de inspiratiedag op 27 mei, 15 juni of 27 juni 

     



    Jouw reactie op Geen passie en toch resultaten boeken?

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php