• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Hoe je zorgt dat de klant voor jou kiest

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Keuzevrijheid of keuzestress?

    Een van de mooiste aspecten van de tijd waarin we leven vind ik de vele keuzes die we hebben. Want meer keuze betekent meer vrijheid. En dat is een groot goed.

    Als ondernemer ben je in feite constant bezig om je klanten meer keuzes te bieden. Je wilt een verschil maken met je product, iets unieks bieden.

    Maar hoe zorg je ervoor dat de klant voor jou kiest uit alle opties die hem worden geboden?

    15790795_s

    In deze tijden is bij veel klanten de keuzevrijheid omgeslagen in keuzestress, simpelweg omdat er erg veel te kiezen valt. Het aantal zelfstandig ondernemers is nog nooit zo groot geweest en de vraag blijft ver achter bij de hoogtijdagen.

    Het feit dat er zoveel aanbod is kan je zien als een gegeven: “het is nu eenmaal een vragersmarkt”. Maar wat je daarmee doet is dat je de controle uit handen geeft.

    Ik heb liever dat je het als een kans aangrijpt. De kans om de klant te helpen met het maken van zijn keuze. Het doel is om de keus weer overzichtelijk te maken voor je klant.

    Laat de klant door de bomen het bos weer zien! 

    Wees onderscheidend in een vragersmarkt

    Vergelijk het eens met een supermarkt: je product kan ergens verstopt zijn in een stelling met ‘soortgelijke’ producten of je hebt je geheel eigen stelling waar de klant als vanzelf naartoe loopt.

    Als zelfstandig wil je ook zo’n stelling, maar dan in de vorm van klanten die je altijd herkennen, vertrouwen en weten te vinden.

    En hoe krijg je dat nou voor elkaar als zelfstandig ondernemer?

    Er zijn twee belangrijke strategieën die hierbij een belangrijke rol spelen:

    1. Geef de klant het gevoel dat je iets aanbiedt dat speciaal voor hem is gemaakt;
    2. Weet heel goed wat je klant écht wil.

    Deze strategieën geven de klant een sterk gevoel van vertrouwen in jou en je oplossingen. En vertrouwen is de drijvende kracht achter het succes van je bedrijf!

    Kies een niche en je aanbod wordt exclusief

    Wil je die strategieën realiseren, dan is verreweg de snelste manier daarvoor het kiezen van een niche.

    “Een niche is een specifieke, kleine sector waarin producten of diensten worden
    geproduceerd en afgezet.”

    Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden.

    –          Bedrijf A: “Wij leveren financiële advies aan bedrijven.”

    –          Bedrijf B: “Wij helpen zelfstandig ondernemers om hun belastingaangifte te optimaliseren.”

    Welk bedrijf spreekt jou het meest aan als zelfstandig ondernemer?

    Bedrijf A houdt het algemeen. Waarschijnlijk om geen klanten uit te sluiten. Maar wat is het resultaat? Als zelfstandig ondernemer heb je geen idee wat je kunt verwachten en je nieuwsgierigheid wordt niet geprikkeld. Het bedrijf maakt geen duidelijke keuze en legt daarom de keuze bij jou. Dit kost je energie, tijd en geld. Keuzestress dus!

    Bedrijf B heeft gekozen voor een specifieke niche ‘zelfstandige ondernemers’ met een eenvoudig en concrete oplossing ‘belastingaangifte optimaliseren’. Je voelt als zelfstandige dat hun producten voor jou zijn gemaakt. Ook wordt je geprikkeld door de specifieke oplossing die ze bieden. Het bedrijf bekent kleur en zorgt voor duidelijkheid en vertrouwen bij jou als klant.

    Voor zelfstandig ondernemers is bedrijf B duidelijk de meest aansprekende partij.

    Doe dus wat bedrijf B doet en maak een duidelijke keuze in je niche. Combineer dit met een aansprekende oplossing en je zal merken dat er nieuwe deuren open gaan. Klanten zullen naar jou toe komen.

    Laat de klanten naar jou toe komen

    Denk eens na over een niche die jij kan bedienen. Een niche waarin jij een grote vis wordt in een kleine vijver.

    Wees niet bang om klanten uit te sluiten. Je zal merken dat je juist makkelijker klanten aantrekt.

    Kies bewust, want je zal nog jaren met deze klanten werken. Ga dus voor een niche waarin je jezelf herkent, die jou aanspreekt en waarvan jij energie krijgt bij de samenwerking.

    Zorg ervoor dat potentiële klanten die ‘aha-erlebnis’ gaan ervaren. Dan heb je ineens een zeldzaam en onweerstaanbaar product voor ze.

    Hulp nodig met het kiezen van je niche die bij jou past? In mijn werkboek ‘In drie stappen naar meer droomklanten’ geef ik enkele concrete oefeningen die je hierbij kunnen helpen. 

  • Renée Oprel zegt: 29 September 2012 Leuk artikel, bondig en goed leesbaar, handige tips, smaakt naar meer!


  • Jouw reactie op Hoe je zorgt dat de klant voor jou kiest

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php