• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Hoe je van een nachtbraker een ochtendmens maakt (en discipline kweekt)

    Geschreven door Harry Stoffelen

     

    Ik heb vaak pogingen gewaagd om elke dag vroeger op te staan.

    Meestal duurde dat niet langer dan een week, waarna ik geleidelijk weer de snooze knop wist te vinden.

    Een bijkomend nadeel is dat ik doorgaans na 21.00u helemaal opleef. Waardoor ik niet voor middernacht mijn bed zie.

    Waarom die wens om vroeg op te staan?

    Ten eerste leef ik in een gezin met ochtendmensen. En als je dan toegeeft aan nachtbraken loop je het risico dat je langs elkaar heen leeft.

    Verder fantaseer ik al een tijdje over vroege ochtenden waarin ik mijn belangrijkste en leukste werk al gedaan heb. Zodat de rest van de dag een bonus is.

    14664435_s

    Vanuit die gedachten besloot ik nog één keer een experiment te doen:

    Gedurende een maand sta ik elke dag om 6.00 uur op. Zonder snooze. Dus alarm gaat af en hup opstaan.

    De vroege ochtend gebruik ik voor doelen met een grote groei-impact, voor mezelf en mijn onderneming. Dus níet de dagelijkse spoedeisende dingen, maar de grotere (middel-)lange termijn doelen.

    Voor mij:

    • Schrijven aan mijn zakelijke boek (vanuit de filosofie: ‘wie elke dag een half uur schrijft heeft na een jaar zijn boek’)
    • Inhoud en oefeningen ontwikkelen voor mijn ondernemersacademie
    • Lezen over mijn passies: leerstrategieën, persoonlijke groei en ondernemerschap
    • Mediteren
    • 30 dagen uitdagingen om een vaardigheid of gewoonte aan te leren

    Wetende dat ik op deze manier veel meer waarde kan toevoegen aan mijn leven en dat van anderen.

    Maar dan…

    Hoe houd je je goede voornemen vol?

    Dit keer wilde ik de kans zo groot mogelijk maken dat ik me wél aan mijn afspraak zou houden.

    Dus ging ik op zoek naar mensen die dit al eerder hadden geprobeerd.

    Tot mijn verbazing stuitte ik op hele online bewegingen voor wannabee vroege vogels. (onderaan dit artikel staan links voor referentiemateriaal)

    Genoeg sociale stimuli dus. Mooi!

    Maar ik wist dat dit alleen niet genoeg zou zijn.

    Mijn belangrijkste vraag bleef: hoe weet ik zeker dat ik doorzet?

    Een van de meest hilarische artikelen kwam van Steve Pavlina. (check onderaan zijn site als je houdt van een nuchtere kijk op persoonlijke ontwikkeling)

    Zijn zelf gebruikte techniek om een vroege vogel te worden is vrij extreem.

    Het gaat als volgt…

    Het is klaarlichte dag. Je doet je gordijnen dicht. Trekt je nachtkleding aan. Je zet je wekker op 2 minuten later. Kruipt in bed. En sluit je ogen. Op het moment dat je wekker gaat sta je zonder nadenken op en start met je ochtend ritueel. Dit blijf je herhalen totdat je voelt dat het volledig automatisch gaat. Of het nou een uur of een halve dag duurt, hou dit vol.

    En wat gebeurt er de volgende ochtend als je wekker gaat? Je staat naast je bed voordat je het door hebt.

    Je lichaam reageert voordat je hoofd kan nadenken.

    Waarom werkt deze techniek? Net als andere, minder extreme technieken?

    De kracht van “als-dan verklaringen”

    Het uitgangspunt achter Steve’s techniek is dat je 2 personen hebt:

    1. De persoon die met zichzelf afspreekt om op tijd op te staan
    2. De persoon om 6 uur ’s ochtends

    En: de persoon van 6 uur ’s ochtends is niet te vertrouwen.

    Dit is namelijk degene die gaat onderhandelen als het alarm af gaat: “nog even opwarmen”, “een kwartiertje later maakt toch geen verschil”, “ik moet wel uitgeslapen zijn, want ik heb een belangrijk gesprek vandaag”

    Als je het aan die persoon overlaat val je waarschijnlijk zo weer in je oude gedrag terug.

    Steve’s vrij extreme oplossing komt eigenlijk hierop neer:

    ‘Zorg ervoor dat je de excuses van ‘je zwakkere IK’ voor bent.’

    Dit principe is niet nieuw.

    Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar uitstelgedrag en wilskracht. En het idee van omgaan met je 2 ikken wordt daarin uitvoerig beschreven.

    Het is ook een van de fundamenten voor mijn methode voor het werken met ondernemers.

    Er bestaat een krachtige techniek om je ‘zwakkere IK’ een loer te draaien.

    Onderzoekers noemen deze techniek ‘implementation intentions’.

    Je kan deze techniek toepassen op alle gewoontes die je wil aanleren of afleren.

    Ja, je leest wat in de vroege uurtjes 😉

    Voor het gemak vertaal ik de techniek naar: “als-dan verklaringen”

    Het betekent zoveel als: tref vooraf tegenmaatregelen voor wanneer je ‘zwakkere ik’ gaat saboteren.

    Zo’n verklaring formuleer je – surpise – altijd in de ‘als …, dan …‘ vorm.

    Wat voorbeelden…

    Verklaring voor vroeg opstaan:

    Als de wekker gaat en ik ga onderhandelen met mezelf, dan stop ik meteen en sta op”

    Verklaring voor als je nu eindelijk dat blog artikel wil schrijven:

    Als ik geen inspiratie heb, dan ga ik gewoon schrijven over wat er in me opkomt”

    Voor als je minder wil snoepen, maar weet dat er zwakkere momenten gaan komen:

    Als ik naar een pepernoot grijp, dan roep ik heel hard STOP in mijn hoofd, haal ik diep adem en neem een glas water.” (of appel, wat voor jou werkt)

    Je kan ook 2 doelen combineren in je als-dan verklaring. Dat werkt echt supergoed.

    Stel bijvoorbeeld dat je meer wil bewegen én minder vaak je mail wil checken:

    Als ik ’s ochtends mijn mail dreig te openen, dan doe ik 5 push ups en doe daarna de eerste actie op mijn actielijst.” En voor dubbele zekerheid: wil ik daarna toch nog mijn mail openen, dan doe ik weer 5 push ups, enzovoorts.”

    Combineer met andere technieken voor optimaal resultaat

    Om de kans nog verder te vergroten kan je deze techniek gebruiken met bijvoorbeeld visualisatie oefeningen of affirmaties (positieve suggesties).

    Welke gewoonte wil jij aanleren? En waar en wanneer is de grootste kans dat je uit de bocht vliegt?

    Maak één persoonlijke “als-dan verklaring” die je over de streep trekt in momenten dat doorzetten lastig is.

    Ik verklaar: Als …, dan ….

     

    Intensiever aan de slag om je ‘zwakkere IK’ buiten spel te zetten, zodat je met meer gemak je bedrijf leidt en ideale klanten aantrekt?

    Doe de ondernemerstest

     

    Referenties in dit artikel:

    Steve Pavlina: How to Get Up Right Away When Your Alarm Goes

    Jeff Sanders: The 5am miracle podcast

    Dr. Timothy A. Pychyl (Psychology today): Artikel over implementation intentions (als-dan verklaringen)



    Wil je vaker mijn artikelen ontvangen? Meld je nu aan voor mijn E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail: *
    Voornaam: *
      * Verplicht
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld

  • Robert Mares zegt: 25 January 2015 Mooie blog! Het idee van Steve Pavlina is inderdaad schitterend. Het doen van deze oefening lijkt me een ervaring met heel veel lol, vooral voor je huisgenoten die toekijken hoe jij dit oefent ;-) Ik ben benieuwd naar de youtube versie!
    • Harry Stoffelen zegt: 26 January 2015 Mooi hé Robert. Ik ben een voorstander van veel lachen bij gedragsverandering. PS: Je brengt me op ideeën met je Youtube filmpje.;)


  • Jouw reactie op Hoe je van een nachtbraker een ochtendmens maakt (en discipline kweekt)

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php