• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Hoe je voorkomt dat je verdwaalt in het marketing oerwoud…en jezelf kwijt raakt

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Vandaag ga ik je vertellen hoe je voorkomt dat je verdwaalt in het oerwoud aan manieren om aan meer klanten te komen.

    Vorige keer heb ik je verteld over focus. Over hoe je een specialisme en aanbod kiest waar niet alleen JIJ maar ook heel veel klanten enthousiast van worden.

    Nu kan het natuurlijk zijn dat je al een tijdje je hoofd breekt over je focus. En dat je tegen een muur op loopt en moedeloos raakt.

    Ik weet zelf ook nog dat ik jaren op zoek ben geweest naar mijn focus. Dat werkte op een gegeven moment heel frustrerend en verlammend. Soms bereikte ik tot het punt dat ik het wilde opgeven.

    Ik ga je straks vertellen wat mij heeft geholpen om uit mijn eeuwige zoektocht te komen.

    Maar eerst een vraag aan jou… Ik wil je namelijk nergens toe dwingen waar jij niet gelukkig van wordt. Dus heb je eigenlijk wel het gevoel dat dit iets is dat bij jou past?

    Misschien denk je: ik heb bewust geen groot bedrijf en ik ben ook niet iemand bij wie het ondernemen in het bloed zit. Misschien wil je gewoon als zelfstandige je vak uitoefenen en meer niet.

    Het lijkt dan een hoop gedoe om je dan te gaan focussen, een marketing strategie uit te zetten, pijnlijke keuzes te maken, risico’s te nemen en strategisch te gaan verkopen.

    Ik kan je alleen delen wat ik heb ervaren en waar ik van overtuigd ben geraakt in de afgelopen jaren. En dat is dat jouw en mijn bedrijf niet veel verschilt van al die andere bedrijven. En dat succes niet alleen is gegeven aan een handjevol talenten.

    Een fout die ik vroeger maakte is dat ik dacht dat er een verschil was tussen eenpitters en ‘echte’ bedrijven. Maar toen besefte ik dat je een ondernemer bent als je zelf verantwoordelijk bent om aan je eigen klanten te komen. Want als jij niks doet dan stopt je bedrijf te bestaan toch? En daarin ben jij niet anders dan andere bedrijven.

    Dus als je meer succes wilt (wat ‘succes’ ook voor jou is) dan gelden voor jou en mij dezelfde wetten als bijvoorbeeld de bakker op de hoek of multinationals als Google of Nike.   Maar natuurlijk kan het allemaal overweldigend zijn. 

    En als je een beetje bent zoals ik en de ondernemers die ik help wil je ook nog eens voldoende tijd hebben om je vak uit te oefenen. Dat is een enorme drijfveer voor jou. En als je dan iets nieuws probeert en het lukt niet, dan kan dat je terugwerpen in je vertrouwde comfort zone.

    Maar het goede nieuws is dat je prima je vak kunt uitoefenen EN het bedrijf van je dromen kunt creëren. Er zijn legio voorbeelden van succesvolle ondernemers met een expert status.

    Dus hoe hou je nou overzicht zonder dat je verdwaalt in alle trucs, tips en technieken om meer klanten te krijgen en te groeien met je bedrijf?

    Ik ga drie sleutels met je delen om je hoofd boven water te houden in al het marketing geweld:

    1) Verander je aanpak…begin bij het ‘waarom’

    Ten eerste is het belangrijk om te accepteren dat de huidige situatie van je bedrijf het resultaat is van alle acties die je tot dusver hebt genomen. En dat als je die situatie wil veranderen dan is het belangrijk dat je andere acties gaat nemen.

    En vaak vergt dat een nieuwe manier van denken.

    Een goede plek om te beginnen is om terug te gaan naar je WAAROM. Wat motiveert jou het meest om het tij te keren? Stel bijvoorbeeld dat je te weinig klanten hebt, waarom is het voor jou belangrijk om dit om te keren? Het ligt voor de hand dat je je hypotheek of huur wil blijven betalen. Maar misschien wil je ook meer verdienen om je levensdoel te bereiken. Of je hebt een enorme drive om een verschil te maken voor veel meer klanten. Of je wilt aan jezelf bewijzen dat je succesvol kan zijn als ondernemer.

    Wat het ook is dat jou beweegt, begin met wat jou het meest motiveert. Hiermee creëer je het momentum om te veranderen.

    2) Neem kleine stappen die een groot effect hebben

    Ten tweede is het belangrijk dat je accepteert dat kleine stappen een groot effect kunnen hebben. Je hoeft niet alles te weten en kunnen in één keer. Als je één aspect beheerst geeft dat vertrouwen. En daarna kan je door naar het volgende.

    En zo kan je gaan ‘stapelen’. En dan wordt het echt leuk.

    Ik kijk met mijn klanten altijd eerst naar het ondernemerstype volgens mijn model van de 6 ondernemershoeden. Dat geeft een indicatie van de krachten die ze kunnen inzetten en de grootste valkuilen die ze moeten dichten. Van daaruit bepalen we de eerste kleine stap die genomen moet worden voor een groot effect.

    3) Bij twijfel: ga aan de slag met je onweerstaanbare marketing verhaal en aanbod 

    Het kan zijn dat je toch nog twijfelt en vastzit.

    Begin in dat geval bij het aanscherpen van je onweerstaanbare marketing verhaal en aanbod. Je marketing verhaal is een combinatie van alles dat jou uniek, onderscheidend en gepassioneerd maakt en de basis voor succesvol verkopen.

    Een van de grootste misverstanden die ik steeds weer tegenkom is dat we denken dat als we verkoopvaardigheden leren we vanzelf meer gaan verkopen. Maar het feit is dat je je klant nooit zal overtuigen wanneer je geen goed verhaal hebt.

    Het is essentieel dat je vol enthousiasme over jezelf, je drijfveren en je aanbod kan spreken. Sterker nog…keer op keer zie ik van dichtbij dat ondernemers meteen makkelijker gaan verkopen zodra ze het vuurtje en vertrouwen in zichzelf aanwakkeren. DAARNA pas volgt de stap om je vaardigheden verder te ontwikkelen om te zorgen voor een continue stroom aan klanten.

    Het 2e grote misverstand is dat je super creatief of slim moet zijn om een onderscheidend marketing verhaal en aanbod te maken. Dat is simpelweg niet zo. Je moet gewoon jezelf heel goed leren kennen, enorm gemotiveerd zijn en de technieken juist toepassen. De komende tijd zal ik hier wat meer over delen.

    >> Maar besluit nu dat je voor 100% eigenaarschap neemt van het succes van je bedrijf. Bepaal de eerste kleine stap die VOOR JOU een enorm effect heeft en ga aan de slag met je marketing verhaal en aanbod.

    Dit is het pad uit de wildernis die het ondernemen soms kan zijn.

    En wil je nou niks aan het toeval overlaten en hands-on aan de slag met mij en een selecte groep gemotiveerde ondernemers om al deze onderwerpen aan te pakken? Dan zijn er nog een paar plaatsen beschikbaar voor mijn >> exclusieve marketing workshop. Je gaat onder de loep nemen wat jou uniek en enorm waardevol maakt. En je gaat creatief aan de slag met je aanbod zodat je meer focus, aantrekkingskracht en klanten krijgt. Aanmelden kan hieronder. Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer!

    >>Meld je nog aan voor de marketing workshop voor het ontwikkelen van jouw unieke marketing stijl en -toolbox



    Wil je vaker mijn artikelen ontvangen? Meld je nu aan voor mijn E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail: *
    Voornaam: *
      * Verplicht
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld



    Jouw reactie op Hoe je voorkomt dat je verdwaalt in het marketing oerwoud…en jezelf kwijt raakt

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php