• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Hoe Lisanne een constante stroom klanten kreeg

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Stel: je ziet iemand verdrinken.

    Wat doe je?

    Spring je er achteraan?

    Roep je voor hulp?

    Of grijp je – als de gepokte en gemazelde ondernemer die je bent – je kans? En bied je een cursus zwemmen aan…

    Dat laatste lijkt qua timing misschien niet het beste idee. Maar het is precies wat veel zelfstandigen – onbedoeld – doen met hun klanten.

    Door zich vooral te focussen op het eindresultaat verliezen ze het urgente probleem van de klant uit het oog.

    En dat doet hun bedrijf geen goed.

    zinkende klant

    Kijk maar eens op de gemiddelde website (misschien ook jouw website?) of luister goed tijdens netwerkbijeenkomsten.

    Overal wordt geschermd met grote (al dan niet vage) beloftes:

    • Leef een leven vol passie
    • Verhoog (of verdubbel) de productiviteit van je team
    • Verdien 100.000 euro in een jaar of in maand
    • Leer zwemmen als Pieter van de Hoogenband…

    En natuurlijk, je belofte is super belangrijk voor je aantrekkingskracht.

    Maar je grote belofte is alleen interessant voor klanten die eraan toe zijn

    En dat is – verrassing – slechts 3% van je doelgroep! Zij wéten dat ze een groter probleem en behoefte hebben en zijn dan ook actief aan het shoppen om dat op te lossen.

    De overig 97% (!) van je doelgroep:

    • Is te druk met dagelijkse beslommeringen om te zien wat ze allemaal kunnen bereiken
    • Weet nog niet dat ze een probleem hebben dat groter is dan die dagelijkse beslommeringen
    • Weet nog niet waarom ze dat grotere probleem hebben
    • Weet nog niet dat ze hulp nodig hebben om hun grotere probleem op te lossen
    • Weet nog niet waarom jij de beste persoon bent om ze daarbij te helpen

    Jij moet op een of andere manier hun aandacht zien te trekken zodat je ze kan opleiden in deze punten.

    En dat doe je door in te spelen op hun hier-en-nu problemen.

    Help je klant uit de sloot en je hebt zijn aandacht

    Begin precies waar je klant nú staat (of watertrappelt). Bied een oplossing voor zijn meest urgente probleem. En ga daarna weer van het volgende probleem naar de volgende oplossing. Enzovoorts.

    Nu heb je de aandacht!

    En de tijd! Om je klant bekend te maken met het grotere probleem en jouw ‘grote oplossing’. En zo maak je hem geleidelijk warm voor je betaalde aanbod.

    En nu komt het mooiste: dit proces kan je standaardiseren!

    Je kan een standaard marketingpad ontwikkelen, waarlangs je de klant begeleidt naar je aanbod. Je lost stap voor stap de problemen op die op het ‘pad’ komen van je klant. En tegelijkertijd informeer je hem over de dingen die hij moet weten om je klant te worden.

    En ja, dat zijn simpelweg de antwoorden op de eerder genoemde bulletpoints.

    doolhof

    Een voorbeeld: hoe Lisanne een constante stroom aan klanten kreeg

    Vorige keer maakte je al kennis met Lisanne. Zij helpt getalenteerde vrouwelijke managers die kampen met een burnout. Lisanne heeft een duidelijke toekomstvisie voor haar doelgroep. Met een geweldige functie, een gelukkig en gebalanceerd privé en werkleven en meer persoonlijke (vrouwelijke) kracht.

    Maar Lisanne weet inmiddels dat haar ideale klant mentaal nog niet toe is aan deze grote stap.

    Dit is wat haar klant – hier en nu – wél wil:

    • Haar klant wil rustig in slaap vallen, in plaats van wakker liggen van constant gepieker en een opgefokte gevoel.
    • Ze wil af van ‘onverklaarbare’ irritaties naar collega’s en gebrek aan focus in haar werk. (‘onverklaarbaar’ omdat ze misschien niet weet dat ze kampt met een burnout)
    • Ze wil de energie en aandacht hebben om met de kids te spelen.

    Lisanne heeft een marketingpad ontwikkeld waarin ze oplossingen aandraagt voor deze – en meer – heel concrete hier-en-nu problemen. Zo wordt de klant vanaf het eerste moment automatisch geleid door dit marketing pad.

    Alle online en offline middelen die Lisanne inzet leiden uiteindelijk naar een persoonlijk intakegesprek dat de potentiële klant zelf aanvraagt.

    Met haar prettige en effectieve gespreksstijl en krachtige aanbod zet Lisanne een groot deel van die leads om in betalende klanten.

    Dus door zich te richten op de hier-en-nu problemen van haar doelgroep krijgt ze nu een constante stroom aan klanten.

    Wil jij, net als Lisanne, ook een constante stroom aan klanten? Ga hiermee aan de slag!

    Ga aan de slag met de volgende punten:

    1. Bepaal: Wat is een probleem waarvan jouw ideale klant vannacht nog wakker lag? Maak het concreet…een klant ligt niet wakker van ‘opvoedvraagstukken’, maar wel van haar zoon die gepest wordt en morgen niet naar school durft.
    2. Bepaal: Hoe kan je je ideale klant helpen dat concrete probleem aan te pakken? Maak hier een gratis artikel van, geef een presentatie, webinar, korte online cursus. En promoot dit op bijvoorbeeld social media, (gast)blogs of in netwerkgesprekken.
    3. Gebruik de aandacht en het contact dat nu ontstaat om je klant te informeren over je grote oplossing. Hou de aandacht van de klant vast door ook in te gaan op nieuwe problemen die naar boven komen. De beste manier daarvoor is een gestandaardiseerd marketing pad te ontwikkelen.

    Blijf altijd heel bewust van wat er leeft bij je doelgroep. Dat geeft jou de kans om snel op nieuwe ontwikkelingen in te springen en de dialoog te starten. Daarna is het aan jou om de aandacht vast te houden en om te zetten in een mooie groep goedbetalende klanten.

    Wil je samen met mij aan de slag om een continue stroom aan klanten te krijgen op jouw manier? Dat kan!

    Misschien wil je:

    • Een flinke start maken met je marketingpad waarmee je jouw ideale klant aantrekt
    • Definitief afrekenen met bedriegerssyndroom en zonder schroom naar buiten treden
    • Leren je goed te voelen en je krachten optimaal gebruiken in alle aspecten van je bedrijf (van sales naar productontwikkeling)

    Ik geef aan een beperkt aantal ondernemers de kans om 1-op-1 met mij te werken.

    Wil je met mij hierover sparren? Boek een gratis telefonisch ‘bakje koffie’ in.

    Plan een gratis gesprek

    Je maakt in dit gesprek al kennis met een verrassende methode om het leiderschap te ontwikkelend en de klanten te krijgen die je wil.

    Ervaring leert dat een gratis gesprek jou al een hoop oplevert. Ik kijk ernaar uit je te spreken.



    Jouw reactie op Hoe Lisanne een constante stroom klanten kreeg

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php