• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Je unieke aanbod lanceren

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Uitvinder worden

    Vroeger, heel vroeger, wilde ik uitvinder worden. Gewoon in het algemeen, nieuwe dingen uitvinden en daar een verschil mee maken. En misschien ook wel stiekem een beetje beroemd worden…

    Dat uitvinderschap is altijd gebleven, maar heeft in de loop van mijn leven steeds een andere vorm aangenomen. Zo is mijn droom als zelfstandig ondernemer altijd geweest dat ik mijn eigen merk in de markt zou zetten. Dat ik een verschil zou maken met mijn eigen baanbrekende methode. En dat ik daaromheen een vast aanbod zou creëren, waar klanten op konden inschrijven. Oftewel, ik wilde waardevolle producten creëren.

    Ik heb altijd geloofd in de voordelen van het aanbieden van een vastomlijnde aanbod als zelfstandige. Zowel voor de klant als voor jezelf. En voor je eigen ontwikkeling als ondernemer.

    Immers, met dit aanbod:

    • ziet de klant veel beter de waarde die je biedt
    • hoef je niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden
    • raak je af van het uurtje-factuurtje werken
    • breek je met gemak door je inkomstenplafond, omdat je iets creëert dat je aan meerdere klanten tegelijk kunt aanbieden
    • haal je het beste uit jezelf, omdat je gaat staan voor jouw geweldige resultaat

    9141240_s-150x150

    De voordelen waren me dus altijd al helder. Daarom MOEST en ZOU ik ook mijn eigen vaste aanbod gaan creëren!

    Toch….?

    Maar hoe dan?

    Mijn ‘probleem’ was dat ik altijd al van actie hield. Gelijk aan de slag en resultaten boeken. Ik voelde er niks voor om jaren in mijn ivoren toren het perfecte model bedenken. Ik had voor mezelf bedacht dat ik een lange adem moest hebben als ik mijn eigen aanbod wilde creëren. Ik had namelijk altijd geleerd dat tegenover elke succesvolle uitvinding er honderden staan die mislukt zijn. En dat geduld had ik simpelweg niet.

    Dus ging ik maar uurtje-factuurtje werken. En waar mogelijk maatwerk opdrachten aannemen, zodat ik toch nog een beetje mijn creativiteit kwijt kon. Je kent het wel: van die opdrachten waar je elke keer weer meer tijd aan besteedt dan dat je factureert. Omdat het zo’n goede ‘investering in je toekomst’ is.

    Maar ja, die toekomst…is dat niet nu?

    Eerst het resultaat en dan pas de methode

    De omslag in mijn denken kwam toen ik me ging verdiepen in hoe anderen succesvol hun eigen vastomlijnde aanbod aanbieden. Een heel belangrijk inzicht dat ik heb opgedaan is dat teveel zelfstandig ondernemers zich nog te vaak blindstaren op de methode die ze hanteren.

    Terwijl de meest succesvolle ondernemers juist het RESULTAAT centraal stellen en NIET de methode. Dat inzicht sloeg in als een bom…Natuurlijk, hoe logisch!

    Zeg nou zelf, wie zou je eerder ‘inhuren’:

    • van iemand die steeds een bepaalde methode met zijn klanten doorloopt
    • of van iemand die keer op keer zijn klanten helpt om een belangrijk resultaat te bereiken?

    Van de 2e toch?

    Laat ik een voorbeeld geven… Stel je bent een adviseur en je weet heel veel over de processen bij een bedrijf en hoe je deze kan verbeteren. Je kan dan zeggen: “Ik help bedrijven met procesverbetering”. Grote kans dat als een bedrijf je aanneemt, dat het op basis is van uurtje-factuurtje. Waarom? Omdat je geen aansprekend en prikkelend resultaat belooft.

    Maar je kunt ook zeggen:  “Ik help bedrijven om een besparing van minimaal 15% te behalen binnen 6 maanden”. Kijk, nou is de aandacht van je klant geprikkeld. Hoe ga je dat dan voor elkaar krijgen?

    Met dit inzicht besefte ik me ineens dat ik niet jarenlang hoefde te ploeteren op mijn eigen theorie of methode. Ik hielp mijn klanten namelijk altijd al om geweldige resultaten te bereiken. Alleen waren dat elke keer weer net iets andere resultaten. Dat hing af van de behoefte van de klant op dat moment. En bij het aanbieden van je eigen unieke aanbod wil juist JIJ aan het stuur staan…

    Dit doe je door iets te creëren waarmee je hetzelfde specifieke resultaat keer op keer bereikt…het moet herhaalbaar zijn.

    Belofte maakt schuld

    Ik hoor je al denken: Alles leuk en aardig, maar ik kan zulke grote beloftes toch niet doen? Moet ik dan met garanties werken?

    Ja en nee.

    Het eerste dat belangrijk is om te beseffen, is dat je dit in principe al doet met je huidige klanten. Maar dat het niet wordt uitgesproken. De klant verwacht altijd een bepaald resultaat van je.  Geloof je me niet? Zeg dan eens bij je verkoopgesprek dat je alles zal doen op basis van ‘best-effort’ (je kan niet meer dan je best doen), en zie hoe de klant reageert en of je de opdracht nog krijgt.

    Verder moet je onthouden dat je klant de eerste verantwoordelijke is voor het bereiken van het resultaat. Je wilt namelijk niet dat je klant achterover gaat zitten en wacht tot jij ZIJN resultaat hebt bereikt.

    Maar dat alles gezegd hebbende…natuurlijk moet jij de klant zekerheid bieden dat wanneer hij met jou aan de slag gaat, hij dit resultaat KAN bereiken. En hierin zit hem voor jou de uitdaging: welk resultaat kan je de klant bieden dat spannend genoeg is en waarvan je weet dat JIJ de aangewezen persoon bent om daarbij te helpen?

    Een klein geheimpje: hoogstwaarschijnlijk doe je 80% hiervan nu al bij je klanten. Vaak zonder dat je het beseft.

    Ook jij kan het!

    Wat belangrijk is voor jou om te beseffen is dat je al een unieke methode hebt. Jij doet wat je doet op een andere manier dan anderen, omdat jij jezelf, je visie en je ervaring meebrengt. Nu is het aan jou om te bepalen welk resultaat je telkens weer met je klanten wilt realiseren en hier jou unieke methode op toepassen.

    Doe maar eens de volgende oefening:

    1. Bedenk voor jezelf welke resultaten je gerealiseerd hebt voor je klanten in de afgelopen jaren
    2. Welke waren de meest aansprekende voor je klanten, waarbij ze echt een wow gevoel kregen?
    3. Bedenk hoe je om die resultaten een aansprekend product kunt creëren, waar klanten graag in willen investeren
    4. Hoe ziet je vaste aanbod er dan uit?

    ….Bepaal welk aansprekende en specifieke resultaat je keer op keer met je klant kan bereiken en je hebt de eerste stap gezet naar het creëren van je eigen waardevolle aanbod, waarmee je afkomt van uurtje-factuurtje en aan het stuur komt van je eigen onderneming!

    Wil je samen met mij werken aan je aantrekkingskracht?

    Heb je behoefte aan persoonlijke coaching en training van mij. En wil je samen met een exclusieve groep gemotiveerde ondernemers werken aan je bedrijf? Klik dan op de knop hieronder voor meer informatie.

    Kom naar de inspiratiedag op 27 mei, 15 juni of 27 juni 

     

     



    Spreekt dit artikel je aan? Meld je nu aan voor mij E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail: *
    Voornaam: *
      * Verplicht
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld



    Jouw reactie op Je unieke aanbod lanceren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php