Wat is jouw definitie van succes?
De schijn van succes
Wat is de definitie van succes? Heel veel klanten hebben? Schathemeltjerijk zijn?
Ik ben nu al weer zo’n 5 jaar zelfstandig. Ik was altijd werkzaam als organisatie-adviseur en trainer voor grote organisaties. En ondanks dat ik vlak voor de recessie voor mezelf begon, heb ik mijn hoofd altijd goed boven water kunnen houden.
Voor de buitenwereld leek het alsof ik succesvol was met mijn bedrijf. …Maar wat is succes?
Het verschil maken
Toen ik voor mezelf was begonnen had ik een droom…een droom dat ik echt een verschil zou maken. Een droom dat ik mijn visie en ideeën zou delen met hen die ook een verschil willen maken met hun unieke kwaliteiten.
Maar ik besefte dat ik eigenlijk geen idee had hoe ik die droom kon realiseren. Hoe ging ik die mensen, mijn klanten, in hemelsnaam bereiken? En welke van mijn honderden ideeën over diensten en producten zouden aanslaan? Ook geen idee…
Don’t try this at home!
Dus wat deed ik? In plaats van zoeken naar oplossingen ging ik fijn in mijn comfort zone zitten en doen wat ik het beste wist: bellen met mijn bestaande netwerk, werk oppakken dat ik ook in loondienst deed. Gelukkig was er altijd wel iemand die van mijn diensten gebruik wilde maken op het moment dat het spannend voor me werd. Zo ging ik ‘vrolijk’ door het ondernemers leven en stortte me volledig op mijn taak van dat moment.
Maar eigenlijk voelde dat alles behalve veilig. Elk jaar weer die twijfel waar ik mijn opdrachten vandaan moest halen. En dus wachtte ik af, in de hoop dat weer iemand zou bellen of dat ergens mijn gesprekjes-zonder-concreet-doel zich zouden uitbetalen. En natuurlijk volgde ik veel opleidingen om me verder te ontwikkelen als coach en trainer…alsof daar het probleem zat!
Machteloos
Als ik terug kijk zie ik hoe passief ik was in die jaren van mijn ondernemerschap. Dit was niet wie ik was. Eigenlijk had ik geen grip op mijn onderneming en liet de vraag van de opdrachtgevers bepalend zijn voor de invulling van mijn werk. Ik voelde me ergens machteloos…dit was niet waarom ik voor mezelf was begonnen.
Grip
Voor iedere zelfstandige is het belangrijk dat je grip hebt op je bedrijf. Dat je kunt kiezen welke klanten je wilt helpen en waarmee. Dat je weet waar je klanten vandaan komen. Dat je begrijpt welke diensten je kunt leveren waarmee je mensen echt helpt. En dat je kunt voorspellen wat je inkomen gaat worden.
Wat als je meer plezier kan beleven en tegelijkertijd meer kan verdienen?
Die grip is voor mij gekomen toen ik me ben gaan verdiepen in de universele wetten van succes. Ik leerde ontzettend veel over online en offline marketing en begreep dat er technieken zijn die je kunnen helpen om makkelijker klanten aan te trekken. Er ging een wereld voor me open.
Coaches in de arm genomen
Elke succesvolle ondernemer heeft minimaal één coach. Met dit als uitgangspunt heb ik 2 business coaches in de arm genomen. Want dit zou gewoon slagen! Daarnaast heb ik me toegelegd op mijn continue ontwikkeling als ondernemer en coach. En nu WEL met een concreet doel…mijn passie omgezet in een ECHT succesvol bedrijf! Nu zet ik alle inzichten die ik heb opgedaan over coaching, marketing en personal branding in voor het succesvol maken van mijn favoriete klanten: ondernemers die een verschil willen maken. En nog steeds elke dag met veel plezier!
Stap uit je ‘comfort’ zone
Als ik je één ding wil meegeven wat je uit mijn verhaal kan halen is het dit: hou jezelf niet (langer) voor de gek! Je ontneemt jezelf zoveel waardevols. Want dit wil je toch niet: slaaf in plaats van baas zijn over jezelf en hangen aan opdrachten die je eigenlijk niet echt wilt?
Laat een reactie achter op Harry Stoffelen Reactie annuleren