• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Strategie 1: Waarom je kop in het zand steken zo gek niet is

    Geschreven door Harry Stoffelen

    “Dit is echt moeilijk. Ik ben hier niet goed in. Ik kan het niet. Anderen zijn beter. Dit is gewoon niet wie ik ben.”

    Help

    Natuurlijk. Om mijn ondernemersdromen te bereiken moet ik uit mijn comfort zone.

    Maar zoveel en zo vaak?

    En wat nou als ik tegen een muur op loop omdat onderdelen van het ondernemer-zijn zo ver van me af staan?

    Wat doe ik dan? Wat doe JIJ?

    Wat je doet met die ‘tekortkomingen’ is de graadmeter voor je toekomstig succes.

    Naast het plannen voor je zwakke momenten is het ook enorm belangrijk dat je leert omgaan met je zwakke punten.

    Je krijgt de komende tijd 5 strategieën om die tekortkomingen het hoofd te bieden.

    PS: Ik zou natuurlijk als een echte mental coach kunnen roepen “Alles is mogelijk als je maar wilt…het is allemaal je mindset”. Maar dat is te makkelijk en ik wil dat je echt aan de slag kunt met de tips. Een goed gevoel is mooi, concrete handvatten nog mooier.:) Het is natuurlijk aan jou om ermee aan de slag te gaan.

    Strategie 1: De kop-in-het-zand methode (en waarom die zo gek nog niet is)

    Kop in het zand

    Wat??? Lekker advies.

    Natuurlijk is dit niet de beste strategie van de 5. Verre van zelfs.

    Maar het heeft ook zijn voordelen. Waarom zouden anders zoveel ondernemers deze strategie kiezen?

    De realiteit is dat we – om mentaal gezond te blijven – behoefte hebben aan controle..aan houvast.

    Als je dat mist gaat je brein op zoek naar dingen die je wél controle geven. Via sluwe afleidingsmanoeuvres

    Welke van onderstaande afleidingen herken jij? Heb je andere (betere;))? Deel ze in de comments onderaan de pagina!

    Eerst de werkgerelateerde afleidingen:

    • Je administratie op orde brengen…alweer
    • Opleidingen volgen en nieuwsbrieven lezen
    • Rondhangen op social media
    • Brainstormen over nieuwe ideeën
    • Je website continu optimaliseren

    En dan ook nog wat banale afleidingen:

    • Schoonmaken
    • Sporten
    • Eten

    PS: Mijn favorieten zijn blogs over persoonlijke ontwikkeling en marketing plus nieuwe plannen bedenken:)

    Als je dit doseert is het helemaal niet verkeerd. Maar als het je afhoudt van wat je bedrijf écht nodig heeft wordt het een probleem.

    De 3 meest voorkomende tekortkomingen bij ondernemers

    In mijn ervaring vinden ondernemers 3 zaken het lastigst:

    1. Ontwikkelen van een aanbod dat goed voelt voor jou én voor je klant
    2. Maken van een plan om dat aanbod te vermarkten en verkopen
    3. Uitvoeren van dat plan…met discipline en de juiste vaardigheden (dus vermarkten en verkopen met succes!)

    Met de techniek als een goede 4e (wordpress, hootsuite, webinar software etc.)

    Dit alles vraagt ook veel…van je karakter én je vaardigheden.

    Soms is het zo overweldigend dat het makkelijker lijkt om te zeggen “ik kan dit niet, ik doe dit niet, dit ben ik niet….dit IS er niet”.

    Negeren…wat kost dat eigenlijk?

    Negeren is een soort ontsnapping aan de werkelijkheid. Het is een ongezond copingsmechanisme (zoals dat mooi heet) om de soms harde realiteit aan te kunnen.

    Je wilt jezelf beschermen en de pijn beperken.

    Vergelijk het met die pleister die we laten zitten omdat we bang zijn om deze los te trekken.

    Maar na verloop van tijd gaat die wond weer zweren en etteren.

    Plakband

    Ongemerkt leidt je ontkenningsgedrag tot een schuldgevoel, een slechter zelfbeeld, angst, jaloezie en soms zelfs depressiviteit of burn-out.

     

    Trek die pleister los en doe het snel

    De grootste kracht die jij als ondernemer bezit is om je blokkades onder ogen te zien en SLIMME ACTIE te nemen om deze weg te werken.

    Net als elke verandering begint dit met een krachtig besluit.

    “als je geen actie neemt, betekent dit dat je nog geen besluit hebt genomen.”

    NU JIJ

    Echte verandering is pas mogelijk als je ‘gruwelijk eerlijk’ naar jezelf durft te kijken. Zonder oordeel, maar met nieuwsgierigheid en lef.

    Is er iets waar jij steevast met een grote boog omheen loopt?

    Is het geen tijd om hiermee aan de slag te gaan?

    Wat het ook is: neem nu het besluit dat je die tekortkomingen geen beperking laat zijn voor de groei van je bedrijf.

    Het HOE dat is de volgende vraag. Daar gaan strategie 2 t/m 5 over.

    Die volgen binnenkort in deze serie.

    Te beginnen bij de wondere wereld van het uitbesteden



    Spreekt dit artikel je aan? Meld je nu aan voor mijn E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail*
    Voornaam*
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld
     
    dit veld niet invullen s.v.p.

  • Anke Welten zegt: 18 February 2016 Ha Harry, Ik stond op het punt je nieuwsbrief ongelezen weg te gooien ('heb nu eenmaal geen tijd om al mijn mails te lezen', 'Ik heb de deadline voor het artikel waar ik aan werk al zo zwaar overschreden dat ik niks extra's 'mag' doen van mezelf' maar in aanloop naar een broodnodige pauze (want ik dwaal toch steeds af en ik heb nog niet geluncht) deed ik dat toch. Ook omdat de titel me aansprak en ik vandaag of morgen een blog wil schrijven over waarom ik mijn nieuwste inzichten in mezelf en plannen maar niet ten gelde maak. Ben blij dat ik mezelf deze vorm van kop in het zand ('A joh, die paarminuten meer of minder (deadline- en aandachtsboog-overschrijding) maken toch niet uit, gegund heb. Wat een herkenning! En daarmee: wat een inspiratie om ontwijkingsstrategieën eens recht in de ogen te kijken. Heb nu zin in mijn pauze.. en in het einde daarvan, waarna ik mijn werk eindelijk gewoon even afmaak... Veel dank en groet, Anke
    • Harry Stoffelen zegt: 18 February 2016 Bedankt voor je mooie reactie Anke! Veel succes met het afmaken van je artikel. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Misschien wat extra motivatie: post als reply gerust de link naar je artikel over 'het niet te gelde maken van je nieuwe inzichten en plannen'. Zoals je al aangeeft gaat het immers over precies dit onderwerp:)


  • Jouw reactie op Strategie 1: Waarom je kop in het zand steken zo gek niet is

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php