• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Strategie 2: Besteed uit waar je niet goed in bent

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Wanneer is het slim om werk dat ‘niet jouw ding is’ door iemand anders te laten verzorgen?

    In het 2e artikel in deze serie lees je de voordelen en grootste valkuil van het uitbesteden.

    Uitbesteden: een wake-up call

    Jaren terug kwam ik in aanraking met een boek dat mijn denken over ondernemen compleet veranderde: de 4 urige werkweek

    Tim Ferriss introduceerde daarin het gebruik van ‘virtual assistants’ voor zelfstandig ondernemers. Een assistent op afstand die de klusjes oppakt die voor jou te lastig of tijd-consumerend zijn.

    Tims filosofie: je beschikbare tijd is beperkt, dus richt je op waar jij goed in bent en de meeste waarde toevoegt voor je bedrijf.

    Uitbesteden

    Ik vond het een fantastisch idee. Vooral omdat werd afgerekend met het beeld dat alleen ‘grote directeuren’ en filmsterren gebruik kunnen maken van assistenten.

    Het was voor mij hét voorbeeld van groots denken als zelfstandige.

    Tegenwoordig maken steeds meer zelfstandigen gebruik van specialisten om hun bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

    Je kan het zo gek niet bedenken of er zijn wel experts of bureaus aspecten van je bedrijf voor je overnemen.

    Enkele voorbeelden:

    • Tekstschrijvers voor websites, blogs, verkoopteksten, boeken
    • Virtuele assistenten speciaal voor zelfstandigen
    • Marketing bureaus die hele online campagnes voor jou runnen
    • Telefonische verkopers voor (koude en lauwwarme) acquisitie
    • Telefonische recepties op afstand

    Ikzelf werk al jaren samen met virtuele assistenten, grafisch ontwerpers, web experts, event managers, analisten en – in uitzonderlijke gevallen – tekstschrijvers.

    Stuk voor stuk experts (en leuke mensen:)) met hun eigen ‘superkrachten’ die een enorme waarde toevoegen aan mijn bedrijf.

    Die samenwerking is heerlijk en het kan een geweldige boost aan kwaliteit en professionaliteit geven.

    Een ander voordeel is dat je slagkracht enorm groeit. Als je bijvoorbeeld een supergaaf idee hebt – zoals de lancering van een product – kan je met je ‘partners’ enorm snel stappen maken om deze te implementeren.

    De grootste valkuil bij uitbesteden

    En toch zie ik dat veel ondernemers de fout maken om te snel ‘cruciale taken’ uit te besteden.

    Wat cruciale taken zijn, daar ga ik de komende afleveringen in deze serie dieper op in. Maar voor nu kan je uitgaan van ‘taken die direct impact hebben op de waarde voor jouw klanten en de inkomsten van je bedrijf’.

    Maar wat is te snel?

    Simpel gezegd:
    Veel ondernemers beginnen met uitbesteden voordat ze zelf een beeld hebben van hun eigen visie en strategie. En voordat ze een elementair begrip hebben van (nieuwe) marketing en verkoop.

    En zo kan uitbesteden al snel over de muur gooien worden.

    Uitbesteden2

    Te vaak zie ik bijvoorbeeld deze misverstanden:

    • Als mijn website gebouwd is (en de webteksten geschreven), dan komen de klanten wel
    • Als er wekelijks artikelen worden geplaatst, dan ben ik zichtbaar en dat is voldoende voor mijn marketing
    • Als er voldoende activiteit is op mijn social media pagina’s krijg ik vanzelf vragen over mijn aanbod

    Dit zijn allemaal zaken die je kan uitbesteden. Maar je bent overgeleverd aan de expertise van je partner.

    En dat is wat je niet wil. Jij moet natuurlijk wel aan het stuur blijven.

    Als ik je een boodschap mee wil geven is het deze…

    Gebruik andersmans krachten, maar besteed nooit iets uit vanuit een gevoel van zwakte

    En dat is precies waar we nog veel te leren hebben.

    Er is een verschil tussen ‘je beperkingen kennen’ en ‘jezelf niet goed genoeg vinden’.

    Als je je zwak voelt, dan maak je slechtere beslissingen. En dan verlies je steeds meer de grip en vindingrijkheid om je wensen werkelijkheid te maken.

    Daarom is het zo belangrijk om eerst manieren te vinden om dat stuur steviger vast te pakken. En van daaruit te beslissen wat het beste is voor jou en je bedrijf.

    Manieren die wat verder gaan dan “kom uit je comfort zone” en “just do it”.

    Hoe je ervoor zorgt dat jij dat stuur stevig pakt en jezelf klaarstoomt om (meer) uit te besteden lees je in deel 3 en 4 van deze serie.

    En ben je dan eenmaal aan het stuur?
    Ga dan in zee met vakkundige (uitbesteding-) partners die jouw business heel goed begrijpen. En dan vooral (de benadering van) jouw klant, jouw unieke visie en je strategie om je bedrijf te laten groeien.

    Ontvang je mijn artikelen nog niet in de mail en wil je dit wel? Schrijf je hieronder in, dan krijg je de rest van de serie komende weken in je mail.



    Spreekt dit artikel je aan? Meld je nu aan voor mijn E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail*
    Voornaam*
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld
     
    dit veld niet invullen s.v.p.



    Jouw reactie op Strategie 2: Besteed uit waar je niet goed in bent

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php