• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Waarom Calimero geen ondernemer is

    Geschreven door Harry Stoffelen

    In 3 stappen naar een rotsvast vertrouwen in jouw aanbod

    Een van de mooiste aspecten van mijn werk is dat ik elke dag met zelfstandigen mag werken die heel goed zijn in wat ze doen. Mensen met passie voor hun vak die keer op keer goede resultaten neerzetten voor hun klanten.

    Ook deze groep kwaliteitsmensen worstelt steeds vaker met het aantrekken van klanten tegen een aantrekkelijk tarief. Met name de afgelopen jaren moeten zij knokken voor een opdracht. En als ze deze krijgen dan volgen er vaak lange discussies over tarieven, waarbij de zelfstandige vaak het onderspit delft.

    Het valt me op hoe veel ondernemers zich klein houden in dit hele proces. Ze accepteren de situatie onder het mom van: “De klant moet de hand ook op de knip houden” en “De concurrentie is nu eenmaal enorm”.

    35490054_s

    Wat ik hier zo jammer aan vind is de ‘zij zijn groter dan ik’ gedachte van veel heel goede mensen. Velen stellen zich gewoonweg te bescheiden op richting de klant.

    Maar hoe kunnen we dit tij keren? Het lijkt er immers op dat we echt in een vragersmarkt leven waar de klant de baas is.

    De oplossing ligt besloten in 3 stappen die jou en je klant een rotsvast vertrouwen geven in je aanbod:

    Stap 1: Creëer een onverwoestbaar vertrouwen in jezelf

    Stap 2: Zet jouw diensten om in een onweerstaanbaar aanbod

    Stap 3Combineer dit met een dosis slimme marketing. 

    Stap 1: Creëer een rotsvast vertrouwen in je jezelf

    Ik ga je twee vragen stellen die je kunnen helpen om elke discussie over jouw toegevoegde waarde en je tarieven in de kiem te smoren.

    Vraag 1: Geloof je in jezelf?

    Zelfvertrouwen is een absolute voorwaarde om jou bedrijf te laten floreren. Voor een zelfstandige is het bedrijf en de persoon zo verstrengeld, dat je zelf het belangrijkste uithangbord bent. En als jij niet uitstraalt dat je in jezelf gelooft, waarom zou de klant dat dan wel doen?

    Om meer zelfvertrouwen te creëren is het goed om te bedenken dat iedereen iets unieks heeft te bieden, dus ook jij!

    Stel jezelf daarom eens de volgende vragen:

    –          Welke unieke (combinatie van) talenten of vaardigheden heb ik die waardevol zijn voor mijn klanten?

    –          Welke onderscheidende visie heb je op je vakgebied?

    –          Hoe kan jouw unieke ervaring voor toegevoegde waarde zijn voor de klant?

    Het kan zijn dat zelfvertrouwen sowieso een ‘dingetje’ voor je is. Soms is het lastig om te geloven dat jij überhaupt succesvol kan zijn. In dat geval wil ik je uitdagen om de volgende opdracht uit te voeren:

    Bedenk 3 redenen waarom JIJ het verdient om succesvol te zijn met jouw onderneming.

    Je zal merken dat je zelfvertrouwen bij het beantwoorden van deze vragen groeit. Maak de antwoorden je ook echt eigen. Dit zal zich vertalen in hoe je overkomt bij de klant. En, hoewel het soms anders lijkt, de klant is nog altijd het meest onder de indruk van iemand die staat voor zichzelf en zijn kwaliteiten.

    Stap 2: Zet jouw diensten om in een onweerstaanbaar aanbod

    Vraag 2: Geloof je in de waarde van je aanbod?

    Het kan zijn dat je veel vertrouwen hebt in jezelf, maar toch twijfels hebt over hoeveel je aanbod waard is in vergelijking met anderen. In dat geval is het belangrijk dat je een manier vindt om je aanbod onweerstaanbaar te maken.

    Hier maak je de vertaalslag van je talenten, visie en expertise naar een waardevolle oplossing. En wat maakt een oplossing waardevol? Als het een concreet en belangrijk probleem van de klant aanpakt.

    Zolang je dit niet kan, zal de klant gereserveerd blijven over je diensten: “snapt deze persoon wel wat mijn probleem is” en “werkt diens aanpak wel in mijn situatie?”.

    De meeste waarde bied je als je een urgent probleem aanpakt.

    Om te achterhalen welke problemen jij aanpakt voor de klant, stel je jezelf de volgende vraag:

    –          Wat mist mijn klant als hij de voordelen van mijn aanbod niet krijgt?

    Stel bijvoorbeeld dat je mensen met dyslexie helpt beter te lezen. Bedenk eens op welke manieren je de kwaliteit van je klanten hun leven kan verhogen. Zo kan jouw oplossing onder andere leiden tot:

    –          Betere leerresultaten

    –          Meer leesplezier

    –          Verhoging van het zelfvertrouwen

    Zie je wat de klant mist als ze jou niet inhuren? Zou je zelf meer vertrouwen hebben in dit aanbod als je ze al deze voordelen kunt beloven?

    Dus stel jezelf deze vraag nu eens voor je eigen aanbod. Wat loopt jouw klant allemaal mis als hij geen gebruik van jouw diensten maakt? Welke problemen los je op?

    Je zal merken dat je vertrouwen in je aanbod verhoogt en dat je makkelijker durft te staan voor jouw tarieven.

    Stap 3: Combineer dit met een slimme dosis marketing

    Het is één om de waarde van je aanbod te kennen, een tweede is om de klant hiervan te overtuigen. Daarom is de laatste slag die je moet maken dat de klant jouw voordelen ook echt ziet en er niet om heen kan. Richt je dus vanaf nu in al je communicatie op deze voordelen.

    Zo maak je je aanbod onweerstaanbaar, zodat de vele discussies over toegevoegde waarde en tarieven snel verleden tijd zullen zijn.

    Wil je vaker mijn artikelen ontvangen? Meld je nu aan voor mijn E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail: *
    Voornaam: *
      * Verplicht
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld



    Jouw reactie op Waarom Calimero geen ondernemer is

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php