• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Wat je klanten en je moeder gemeen hebben

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Afgelopen dinsdag gaf ik mijn eerste teleseminar over de “5 geheimen om meer klanten aan te trekken met jouw droombedrijf “.

    Ik ben als ervaren trainer gewend om ‘live’ voor een groep te staan. Het geven van een telefonische training is van een heel andere orde. Heb ik gemerkt;-)

    feedback

    SBS was er ook

    Voordat ik begon had ik last van de SBS.

    Wat? Was de SBS erbij?

    Nee, niet de televisie. Ik had last van die andere SBS: de Spreek-Beurt-Spanning. Dat gevoel van de basisschool, weet je nog? Alles heel goed voorbereid en dan met je papiertje in je hand je verhaal doen. En dit keer ook nog ‘s zonder dat ik de reacties van mijn ‘klasgenoten’ kon zien.

    Van verwarrend vacuüm naar vruchtbare feedback

    Des te leuker de reacties die ik kreeg.

    “Inspirerend!” en “Het heeft me echt wakker geschud” waren er een paar van. Natuurlijk doet me dat heel veel plezier. Dat stimuleert en steunt. Dat maakt voor mij scherp wat ik voortaan vast kan houden.

    Maar nog meer waardeer ik het, als mensen de moeite nemen om met verbeterpunten te komen. Zo is mij bijvoorbeeld meegegeven dat ik aan het begin wat meer stil kan staan bij de ‘surreële omgeving’ van een telefonische sessie. Een teleseminar is toch een beetje trainen in een vacuüm en dat is (was!) voor mij nieuw. Heel waardevol om dat dus terug te krijgen.

    Spontane ambassadeurs

    En omdat ik continu wil groeien en mijzelf wil blijven verbeteren, kan ik niet zonder dit soort spontane reacties van mijn klanten. Maar nog beter is het om als ondernemer je eigen groei te organiseren. Niet alleen voor je eigen ontwikkeling, maar ook voor het aantrekken van de juiste klanten. Hoezo, zeg je? Ja, let op: van het structureel vragen naar feedback krijg je meer klanten en daar leer jij zelf als ondernemer ook nog ‘s het meeste van. Immers, wie anders dan je moeder zegt je de waarheid?

    Je moeder je spontane fan, je klant je georganiseerde ambassadeur

    Als je het niet alleen van je moeder wilt laten afhangen, organiseer je dus je eigen feedback. Wat is de gedachte hierachter? Klanten willen graag hun zegje doen. Feedback mógen geven; heerlijk vinden ze dat. Wat levert dat op – en dat is bijzonder – wederzijds vertrouwen. Hoe prachtig is dat? Dat je er echt beiden bij wint. En laat dat nou een cruciale pijler voor een florerend bedrijf zijn.

    3 tips hoe je dit kunt doen

    • Deel waardevolle informatie met je klanten, waar ze van kunnen leren en vraag om een reactie (bijv. aan het einde van een blog, nieuwsbrief of teleseminar;-)
    • Ga vervolgens actief met je klanten in gesprek en stel veel vragen zodat je het wederzijdse voordeel benut (uitspreken – voordeel voor de klanten / leren – voordeel voor jou);
    • Benut elke mogelijkheid om informatie te verzamelen over hoe je klanten jouw dienst in waarde voor zichzelf ervaren. Ook hier weer: stel de vraag (“wat kun je hier mee, wat ga je er mee doen, wat heb je nog van mij nodig, wat spreekt je het meeste aan, hoe heb ik je geholpen, wat mis je nog”). Enz.

    Dit zijn maar een paar manieren om je feedback te organiseren. Wil je meer weten? Motiveer je vraag en mail mij waar je mee stoeit en ik zal je vraag beantwoorden.

    PS: In het volgende blog ga ik vooral in op de waarde van testimonials en hoe dit je vertrouwen als ondernemer nog meer kan vergroten. Mis ‘m niet!

    ***
    Wil jij een onuitwisbare indruk achterlaten bij anderen, zodat zij jou onthouden en klanten naar je doorverwijzen? In een 1-op-1 VIP traject ga ik met jou aan de slag om jouw inspirerende marketingboodschap en aanbod te creëren. Samen maken we een stappenplan om daar je droomklanten mee aan te trekken. Kijk hier voor meer informatie, of neem hier contact met me op.



    Wil je vaker mijn artikelen ontvangen? Meld je nu aan voor mijn E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail: *
    Voornaam: *
      * Verplicht
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld



    Jouw reactie op Wat je klanten en je moeder gemeen hebben

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php