• harry

     


    Wat is jouw superkracht als ondernemer?

     

    *De test is gratis en je gegevens zijn veilig
    "Verbluffende test! Klopt feilloos!" reactie Tanja

  • Welke luchtbel moet jij doorprikken?

    Geschreven door Harry Stoffelen

    Met je hoofd boven het maaiveld

    Op het moment dat je steviger aan het stuur gaat staan van je eigen onderneming, zal je merken dat je leven er heel anders uit gaat zien.

    En dit kan op sommige momenten best spannend zijn. Het is ook niet niks: je gaat echt staan voor wat je de wereld te bieden hebt, en wie weet wat er dan allemaal kan gebeuren. Bedenk maar:

    • Je gaat jezelf promoten, want dat doen succesvolle bedrijven nou eenmaal. Maar hoe gaan anderen hierop reageren? En geloof je wel dat je dat kan?
    • Je gaat steeds meer en scherpere keuzes maken. Wat als je een verkeerde beslissing neemt? Of wat als je oplossing niet aantrekkelijk genoeg is?
    • Je gaat misschien wel intensiever samenwerken met anderen of werk uitbesteden. Hoe doe je dat en hoe weet je wie je kan vertrouwen?
    • Je wordt succesvoller…hoe gaan mensen in je omgeving hierop reageren? En mag je wel succesvol zijn van jezelf?

    Toen ik mijn pad als ‘echte’ ondernemer inzette met Goed naar Geweldig wist ik dat ik veel van mijn angsten zou gaan tegenkomen in heel korte tijd. Dat vond ik best een beetje beangstigend, maar het gevoel van enthousiasme overheerste. Ik wist namelijk dat mijn ‘waarom’ groot genoeg was om alle opkomende problemen aan te kunnen pakken.

    1990812_s-150x150

    Die welbekende saboteur: angst

    Dat wil niet zeggen dat er geen dagen zijn dat ik het even niet meer goed zie. Gelukkig zijn die dagen spaarzamer dan vroeger, maar desalniettemin…

    Dit komt omdat ik, net als iedereen, soms van die drempels ervaar die net iets lastiger te nemen zijn dan andere. Van die zelf opgeworpen barrières met iets te scherpe punten die ervoor gemaakt lijken je succes te saboteren. Ken je ze? Wanneer je deze tegenkomt kan het lastig zijn je inspirerende doel voor ogen te houden. Voor je het weet focus je alleen nog op wat mis gaat.

    Voor iedereen is die innerlijke saboteur anders, maar in feite heeft het allemaal te maken met angst. Wanneer ik bijvoorbeeld uit mijn doen ben, weet ik dat ik waarschijnlijk ben gestuit op een situatie waarin ik het gevoel heb dat ik vanuit verschillende hoeken veroordeeld wordt of ga worden. Dit speelt vooral een rol als dit gebeurt door mensen in mijn directe omgeving. Mensen die ik respecteer en hoog heb zitten.

    Kill the dragon when it’s small

    Wat ik door schade en schande geleerd heb is dat je dit soort situaties snel moet herkennen en dat je er snel op moet reageren, vanuit het principe “kill the dragon when its small”. Maar hoe doe je dat dan als je al niet lekker in je vel zit? Hoe voorkom je dat je het niet juist erger maakt? Het is op dit soort momenten belangrijk dat je toch een manier vindt om weer in contact te komen met je droom en je ‘zorgeloze ik’.

    Een heel krachtig inzicht dat je hierbij kan helpen is deze… Angst bestaat niet! De realiteit is dat angst niet een ding is dat ons overkomt, maar iets dat we creëren in ons eigen hoofd…het is een fantasie. Angst is dus als ware een luchtbel.

    Welke luchtbel moet jij hoognodig doorprikken?

    En wat doe je met een luchtbel die je in de weg zit? Juist, je prikt hem door.

    Neem daarom nu een moment en bedenk welke angst jou op dit moment weerhoudt om nog succesvoller te zijn in wat je wil doen.

    Wanneer je dit hebt gedaan, bedenk dan:

    “Wat als deze angst niet echt is…wat als deze angst niet bestaat?”. Wat zou je dan doen? Wat zouden dan je acties zijn?

    Bepaal vanuit deze gemoedstoestand wat je beste actie is om te nemen. Dit zal je helpen om snel weer uit je valkuil en op het pad van je droom terecht te komen.

    Een voorbeeld: Stel dat de angst om jezelf te promoten je ervan weerhoudt om je droombedrijf te realiseren. Je wilt niet te ‘verkoperig’ overkomen of je hebt schrikbeelden van mensen die je veroordelen of afwijzen door je gedrag. Je houdt jezelf liever klein en laat aan het toeval over of mensen van je diensten gebruik willen maken.

    Het is goed te realiseren dat ook deze angst een fantasie is die je in jouw hoofd creëert: Waar zouden immers alle grote bedrijven of liefdadigheidsorganisaties zijn als ze niet aan promotie deden? Natuurlijk heeft iedereen daar zijn eigen stijl in, maar dat is voor een volgend blogartikel.

    Stel jezelf eens de vraag wat je anders zou doen als je deze angst voor promoten niet zou hebben. Zou je dan makkelijker naar netwerkgesprekken gaan. Zou je beginnen met die nieuwsbrief waar je altijd al leuke ideeën over had? Zou je zonder schroom je aanbod doen wanneer je voelt dat iemand daarbij gebaat is…gewoon omdat het een top product is dat je biedt?

    Het antwoord is jouw eerste stap terug op de om met bezieling te ondernemen.

    **

     

     



    Wil je vaker mijn artikelen ontvangen? Meld je nu aan voor mijn E-zine met tips en ontvang ook gratis mijn werkboek!
     
    E-mail: *
    Voornaam: *
      * Verplicht
     
    je gegevens worden vertrouwelijk behandeld



    Jouw reactie op Welke luchtbel moet jij doorprikken?

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    css.php